Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Saturday, December 26, 2009

Panduan Memilih Buku Untuk Anak

Memilih buku terbaik untuk si kecil
Jika kita melangkah ke kedai buku yang terdapat di pusat membeli-belah terkemuka , kita pasti kagum pada bahagian kanak-kanak yang mempamerkan begitu banyak buku dan bahan interaktif menarik untuk kanak-kanak di bawah umur lima tahun.
Memang pada satu peringkat usia bayi hingga ke kanak-kanak (dalam lingkungan usia dua hingga empat tahun), mereka akan mula menunjukkan minat pada buku.
Jadi sebagai ibu bapa, tentunya anda mahukan panduan tentang buku yang bagaimanakah paling sesuai untuk anak anda. Berikut ialah enam panduan yang dicadangkan oleh pakar pembacaan, guru dan ibu bapa yang berpengalaman.
1) Cari buku yang dikarang secara bernada dan berbentuk huruf.
Anak kecil memang gemar dan kagum dengan ayat senada dan berbentuk huruf, terutama yang mudah untuk diingati. Mereka akan teruja apabila mereka boleh menghabiskan satu ayat, sebagai contoh; “One fish, two fish, red fish, BLUE fish!”. Carilah buku yang ringkas dan mempunyai struktur yang boleh diagak oleh anak. Contohnya buku lagu prasekolah, buku mengira, buku huruf dan buku puisi.
2) Kongsi minat anak terhadap kartun kegemaran mereka.
Mungkin anak anda biasa menonton watak-watak kartun di kaca televisyen seperti Upin dan Ipin, Mickey Mouse, Dora the Explorer, Winnie the Pooh dan sebagainya. Jadi sebagai langkah pertama, bawa anak anda ke kedai buku dan biarkan dia memilih buku berdasarkan karakter kartun yang biasa mereka lihat.
Dengan pemilihan sendiri dan watak-watak kartun kegemaran mereka, minat mereka untuk membaca semakin bercambah.
Selain itu, anda boleh bertanya kepada ibu bapa anda pula sama ada jika masih menyimpan buku pertama bacaan anda ketika anda kecil dahulu. Walaupun lama, buku tersebut masih boleh digunakan dan anda pula pasti akan lebih bersemangat mengajar anak anda menerusi pengalaman lama.
3) Pilih buku dengan warna dan ilustrasi menarik.
Ayat bukanlah penarik untuk anak kecil yang baru mula menunjukkan minat kepada buku. Pilih buku dengan warna-warna menarik dan gambar menarik dan cakap dengan anak anda tentang gambar yang anda berdua lihat.
Bila anda bacakan isi kandungan buku kepada anak, pastikan anda selang selitkan dengan penerangan serta perbincangan tentang gambar. Bila anda lakukan ini, anak anda akan mempunyai idea tentang maksud setiap muka surat di dalam buku tersebut.
4) Pilih buku yang anak anda minat.
Makna di sini ialah pilih satu subjek yang mereka minati, contohnya jika anak anda suka kereta, maka beli buku berkaitan kereta, jika suka binatang pilih buku berkaitan zoo dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment