Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ust ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

ustaz shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Sunday, December 27, 2009

Kenapa perlu bercakap atau menjaja cerita orang lain?

Daripada petikan firman Allah SWT:

Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. -

Al-Hujurat, Ayat 6

Muaz sebenarnya tergerak hati nak bertanyakan pandangan dari kawan2 yang ada dalam ni mengenai maksud Firman di atas.

Cerita dari mulut ke mulut hinggalah terjadinya fitnah. Zaman sekarang, umat manusia tak kira apa agama, bangsa mahupun keturunan sering suka berbicara mengenai keburukan orang dan menjaja cerita-cerita yang kurang kesahihannya. Seperti petikan dari ayat di atas ini, ..."Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya..."

Jadi disini dimanakah kesedaran umat akhir zaman ini berkaitan petikan Firman Allah SWT itu dan adakah thread ini akan lesu begitu sahaja kerana isinya tidak glamour seperti thread-thread yang lain?

P/s : Diharapkan saudara-saudari dapat memberikan buah idea yang bernas dan diharapkan juga silalah jaga thread ini dengan baik.

Wallahualam...

__._,_

No comments:

Post a Comment