Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Wednesday, December 16, 2009

Mewarasi Kemarahan, Bagaimana?

Marah menjadi sejenis emosi negatif jika tidak dikawal. Petrol di dalam botol dibakar semberono boleh meletup membunuh, petrol di dalam enjin dibakar secara terkawal dan berseni (cam campro CPS) menghasilkan pacuan tork yang tinggi.

We cannot manage/control thing we cannot measure. We cannot measure thing that we don't know. Jadi apakah marah itu?

Marah adalah hasilan daripada konflik antara akal dan realiti yang menimbulkan gangguan pada fisiologi – emosi. Emosi ini pula akhirnya mengganggu akal. Seperti arus hasilkan haba, haba itu pula hasilkan rintangan pada arus.

Kita boleh merasai marah tetapi sampai satu-satu tahap sahaja sebelum kita dirasuk jin Bukit Tengkorak mengamuk dan sedar-sedar kekasih hati di depan sudah merah meleleh air matanya.

Emosi benar-benar menggelapkan akal, bukan?

Ketika marah akal menjadi pendek bahkan gila. Apa tidak gila kalau marahkan suami pinggan mangkuk dipecahkan? Betul tak? Marahkan orang di telefon, telefon itu yang dihempas ke dinding sampai berkecai. Ish, tak logik betul! Marahkan isteri, isteri itu dilempangnya, apa tidak gila? Marah isteri kerana apa? Kerana sayang! Kalau sayang kenapa lempang? Marah! Bukan marah tapi gila. Kalau marah sebab sayang, ada cara-caranya.

Emosi mengaburi akal menjadikannya hampir gila atau gila terus.

Jadi ketika akal kita digelapkan emosi amarah, bagaimana kita nak bersikap rasional? Tentulah tidak boleh bukan? Akal dah gelap, kita nak berfikir macam mana?

Maka kita kena tahu bahawa kita bukan akal kita. Akal cuma anggota seperti tangan dan kaki yang perlu ada ‘kita’ untuk gerakkan ia atau diamkan ia. Di sini, kita perlukan kuasa hati (Emotional Intelligence, EQ). Ketika marah membuak-buak, akan ‘tercetus’ di akal kita untuk maki hamun, sepak terajang, pecah barang, atau mengamuk. Apakah semua yang dicetuskan akal itu perlu kita 'ikut'?

Cetusan & perbuatan. Di antara keduanya hati berdiri.

Kita sudah biasa merasai ruap-ruap marah biasa yang boleh kita tahan. Kali ini saya cuma mahu korang merasai ruap-ruap atau aura-aura marah gila yang melebihi tahap normal itu. Girls yang tengah period tu memang 'spesimen' terbaik untuk latihan ini.

Terlebih dahulu, ringkas berkenaan hati. Hati (EQ) berfungsi mengawal akal. Hanya 'hati' mampu mengawal 'diri' dari mengikut kata 'akal'.

(diri = kamu yang nampak di dalam cermin seketul itu tolak jasad kamu tolak minda kamu tolak perasaan hati kamu = the soul, the spirit, ruh yang ditiupkan)

Hati lemah, orang akan jadi panas baran. Hati lemah bermakna EQ lemah iaitu ketidak-upayaan mengawal emosi-emosi yang dicetuskan oleh ketidak-serasian akal dan realiti.

Akal memantikkan bahawa kita sepatutnya dipuji tetapi realitinya saat ini kita dikeji, akal akan mencetuskan pemberontakan. Hati yang lemah akan mengikut. Hati yang kuat akan mengawal cetusan-cetusan akal dan menjernihkan emosi untuk memikirkan perkara-perkara yang lebih luas yang boleh difikirkan terang-terang ketika tidak marah.

Untuk mengawal marah kita perlu tahu untuk 'mengukur' marah itu. Bagaimana? Suhu diukur pada pengembangan merkuri. Tekanan udara diukur dengan turus air. Marah hendak diukur pada apa?

Ya, tahap gangguan fisiologi itu sendiri. Aliran darah menderau-derau, pengembangan bronkus dan bronkiol paru-paru sampai bernafas semacam naga, remangan roma, kekacauan akal yang mendesak-desak aksi-aksi sadis seperti menengking, menyumpah, merosakkan, menampar dan sebagainya, dan juga haba pada telinga barangkali boleh. Ini semua fisiologi dalaman yang boleh korang rasakan dan pastikan sendiri.

Maka selepas ini kalau ada orang buat korang marah. Gila-gila punya marah. Di saat itu, di saat dia memaki korang, di saat dia menampar korang, di saat dia menghempas fail di atas meja korang, di saat telinga korang berdesing "Zziiiiiiinnggggg..."; cuba buat perkara-perkara berikut:

1) Diam. Cuma diam. Jangan bercakap. Jangan berpaling. Jangan gerakkan kaki dan tangan. Just don’t do anything. Sebaliknya, rasai apa yang sedang berlaku di dalam diri. Rasai sebaiknya. Hayati rasa-rasa itu menyelinap. Di telinga, di paru-paru, di tangan dan di kepala yang paling penting.

2) Untuk menghayati rasa-rasa ini korang perlu sedar, sensitif, dan otak korang pada saat itu tidak boleh membuat sebarang proses berfikir (computation), berkhayal atau mengakses memori-memorinya. Jangan hairan, otak yang sibuk mengakses memori membolehkan korang memandu sejauh 10km tanpa sedar tetapi tepat. Ketika marah dan diam itu jangan benarkan otak mengakses memori supaya ia boleh mengakses perkara-perkara yang sedang terjadi iaitu rasa-rasa mencucuk di dalam diri agar akal korang boleh manganalisa rasa-rasa itu.

3) Selepas hamba Allah itu selesai urusannya membuat korang marah itu, cepat-cepat tulis satu persatu ayat-ayat ‘lahanat’ yang mahu korang hamburkan tetapi korang diamkan untuk merasai emosi gila tadi.

4) Selepas puas hati, pergi ambil wuduk, ambil oksigen segar, dan tengok kembali ayat-ayat ‘lahanat’ tadi. Cuba gubah untuk jadi baik sikit. Cuba fikir kelemahan beliau yang marah korang tadi, mak abah beliau, kucing beliau, bulu ketiak beliau yang berjerubu tidak sempat dicukur, perkara-perkara bodoh yang beliau buat atau dibuat ke atas beliau.

5) Ada perbezaan pada dua versi ayat tersebut? Praktis membuahkan kesempurnaan (practice make perfect). Lama-lama korang boleh melakukan ini di dalam satu nafas.

6) Jumpai beliau dan bincang dengan baik.

Bos saya pernah dimarahi kontraktor yang punya banyak alasan untuk melengahkan kerja. Kontraktor yang dapat kontrak daripada syarikat kami, boleh dia marah klien dia. Anehnya, saya yang panas telinga mendengarnya, bos saya boleh senyum. Kemudian dia berkata, “terima kasih, encik pun tahu saya boleh batalkan kontrak ni bila-bila masa. Saya rasa kontrak ini saya akan batalkan. Terima kasih datang.”

Semasa dua hari Absyar bayi comel saya pulang ke rumah, sukar untuk isteri saya bagi dia susu badan. Kekok isteri saya satu hal, kekok budak tu nak menghisap pun satu hal. Melihatkan senario itu entah kenapa saya jadi emosional. Rasa nak marah. Panas. Anak lapar dan menangis. Sampai kata-kata pun jadi sedikit meninggi menyuruh isteri saya betulkan sini, ampu sana, tonyoh sini. Menyedari serangan emosi, saya keluar daripada bilik. Sedut oksigen, basuh muka dan kendurkan paru-paru. Lima minit saya dapatkan isteri saya balik untuk membantu dia menyusukan Absyar sambil senyum.

Sampai sekarang ni bila laptop ni buat hal, pernah juga saya tekan-tekan ctrl alt del semacam orang gila. Hish. Nafsu memang azali dalam badan, rendam dalam neraka ribu-ribu kali pun tak mati dia.

Bila dah dapat anak ni, saya mulai sedar untuk mendidik diri agar menangani anak itu bukan dengan emosi tetapi cinta.

Kadang-kadang memang kita marah sebab sayang anak. Tetapi itu ‘general/overall mental statement’ yang kita boleh jawab bila-bila masa apabila ditanya, saat waras. Yang dipertikaikan di sini, adalah ketika atau di saat-saat marah itu sendiri. Ketika marah itu, ketika kita mengangkat tangan untuk memukul itu, adakah sebab sayang atau melepas geram?"

--

No comments:

Post a Comment