Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ust ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

ustaz shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Thursday, December 31, 2009

Apa hebatnya agama lain??

APA HEBATNYA AGAMA LAIN SELAIN ISLAM.' - TOLONG BACA
Renung2kanlah,
'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau.. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah.
Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita.. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.


Tahun 1997, bila
Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin.
Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.


1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?


Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad.
Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'



Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad.. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..


Butir asal permohonan.. . ....



Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina
Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan.
Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28
November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.


Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan
pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa
Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi..... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.


Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.


Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu..


Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.


Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.


Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!!
Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun.
Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar).
Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya.
Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes
Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu,
Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.'
Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.


Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah
saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.
Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka
bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar
itu ya Rasullullah? ' '
Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.


Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak?
Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.


Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak
nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada
yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya)..

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu.
Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar..
Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi.
Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir.. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka
tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'


Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian.
1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?


Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada
3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. 
maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya
kehidupan kita bukan cara Islam lagi
. Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan.
Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak
menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi
, justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.


Akhir sekali,

email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja.. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini.
Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan
email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah
kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari
jalan yang betul.


Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat
kepada Allah.



__._,_.___

Kufur nikmat kerugian manusia

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA
NEGERI SEMBILAN
DaliTimeSetiap manusia itu bertanggungjawab terhadap nikmat-nikmat yang diamanahkan kepadanya dan akan disoal di akhirat kelak
BERSUA kembali dalam ruangan Relung Cahaya pada tahun baru 1431 Hijrah. Semoga cahaya kebenaran sentiasa mengiringi perjalanan kita sekalipun berbagai onak dan duri terpaksa kita tempuhi.
Rasanya baru sahaja kita melangkah masuk ke tahun 1430 Hijrah, hari ini ia telah pun berlalu meninggalkan kita dan tidak akan kembali lagi. Bagaimana kita telah memanfaatkan waktu-waktu yang telah berlalu, hanya kita yang dapat menjawabnya. Sheikh Ibnu ‘Atoillah telah mengingatkan kita tentang nilai waktu menerusi kalam hikmahnya:
“Apa yang telah terluput daripada umurmu tidak ada gantiannya, dan apa yang telah terhasil daripada umurmu, tiada ukuran nilai harganya.”
Memanfaatkan masa
Mensia-siakan hak waktu bererti mensia-siakan umur yang begitu berharga kerana umur yang telah berlalu tidak akan kembali lagi. Apabila kita membiarkan ia berlalu tanpa melakukan sebarang amal soleh, maka kita telah terlepas daripada kebaikan yang amat banyak.
Allah berfirman yang bermaksud:
Dan sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya; dan sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada Hari Kiamat kelak); kemudian usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna. (al Najm: 39-41)
Sabda Rasulullah SAW ini wajar dijadikan renungan:
“Tidak datang kepada seseorang hamba satu waktu yang tidak disebut nama Allah di dalamnya melainkan akan mendatangkan penyesalan kepadanya pada Hari Kiamat kelak.”
Apabila waktu telah pergi, ia tidak akan dikecapi kembali, dan tiada suatu pun yang lebih mulia daripada waktu. Al Hasan al Basri RA berkata:
Saya pernah menemui beberapa kaum yang begitu menjaga dan mengasihi diri dan waktu mereka melebihi daripada penjagaan mereka terhadap dinar dan dirham. Sebagaimana seseorang itu tidak mengeluarkan dirham dan dinar melainkan pada perkara yang mendatangkan manfaat dan faedah kepada dirinya, dia juga tidak akan mensia-siakan diri mereka pada perkara-perkara yang tidak menjurus kepada ketaatan kepada Allah.
Para salafussoleh begitu berhati-hati dan tamak menjaga masa mereka sehinggakan Sayyiduna Ali RA pernah berpesan kepada isterinya Sayyidah Fatimah RA supaya melembutkan dan mencairkan masakan bagi mengurangkan masa mengunyah makanan yang mencuri masanya untuk bertasbih.
Menunda amal
Hari ini, kita melihat ramai manusia yang mengambil sikap menangguhkan waktu beramal atas alasan pekerjaan dan urusan dunia yang lain. Sheikh Ibnu ‘Atoillah, seorang yang sangat tinggi pengalamannya dalam menghidupkan amalan salafussoleh dan dunia tarbiah menegaskan bahawa sikap gemar menunda amal kebaikan pada waktu ada kelapangan dengan kesibukan dunia, adalah suatu kebodohan.
Ketahuilah! Menangguhkan suatu amalan disebabkan urusan duniawi kerana menantikan masa lapang adalah suatu kebodohan kerana kamu lebih mengutamakan dunia daripada akhirat sedangkan kesibukan dunia tidak akan pernah habis. Kesibukan dengan pekerjaan dan kesibukan dunia akan menghalang seseorang itu daripada melakukan amal kebaikan yang akan menyambungkan hubungannya dengan hadrat Tuhannya.
Menangguhkan amalan kebaikan kerana urusan duniawi dianggap sebagai suatu kebodohan kerana tiga perkara :
1. Mendahulukan dunia dari akhirat. Ini bukanlah sifat orang Mukmin yang berakal dan ia bercanggah dengan tuntutan Allah. Firman Allah SWT: Bahkan kamu utamakan kehidupan dunia, padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (Al A’la: 16-17)
2. Menunda amal kerana menanti akan ada masa lapang kadang kala tidak diperoleh. Bahkan, kadang kala maut lebih dahulu menjemput ajalnya ataupun pekerjaannya menjadi semakin banyak dan sibuk kerana kesibukan duniawi adalah satu perkara yang saling tarik menarik dan bertali arus. Sebagaimana yang disebut oleh penyair: “Maka tidak akan habis-habis kehendak seseorang dari dunia ini, dan tidak akan berkesudahan suatu keperluan melainkan berkehendak kepada keinginan yang lain pula.”
3. Berkemungkinan kesempatan waktu untuk beramal itu diperoleh ketika dia tidak lagi bersemangat untuk beramal, ataupun ketika dia telah menukar niatnya. Oleh sebab itu, wajiblah seseorang itu bersegera melakukan amal dalam apa jua keadaan sekalipun, dan dia perlu merebut segala peluang sebelum tibanya maut dan terluputnya masa atau kesempatan, di samping bertawakal kepada Allah bagi mendapat kemudahan dalam urusannya dan menjauhkan segala rintangan yang menghalangnya membina dan merapatkan hubungan dengan Allah.
Allah berfirman:
Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang bidangnya seluas seluruh langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. (Ali Imran: 133)
Di antara tanda orang yang mengenal Allah ialah sempurna akalnya dan tajam pemikirannya. Tanda orang yang berakal ialah bersegera melakukan suatu amal. Mengejar umur, tidak boleh ada padanya sebarang penangguhan kerana apa yang terluput daripadanya tidak akan berganti dan apa yang terhasil daripadanya tidak ternilai harganya. Di dalam hadis Rasulullah SAW bersabda:
“Ingatlah! Di antara tanda orang yang berakal ialah menjauhi dari dunia yang menipu, kembali ke negara yang kekal abadi, menyiapkan bekalan untuk mendiami kubur dan bersiap sedia untuk Hari Kebangkitan.”
Sabda Rasulullah SAW lagi:
“Orang yang berakal ialah orang yang menahan nafsunya dan beramal untuk selepas mati. Manakala orang yang bodoh ialah orang yang mengikut kehendak nafsu dan suka berangan-angan ke atas Allah.”
Di dalam Suhuf Nabi Ibrahim AS menyebut: “Hendaklah orang yang berakal yang tidak ditewaskan oleh akalnya mempunyai beberapa waktu; waktu bermunajat dengan Tuhannya, waktu muhasabah dirinya, waktu bertafakur tentang kejadian Allah dan waktu dikosongkan untuk menunaikan hajatnya daripada makan dan minum.”
Orang yang menangguhkan amalnya ialah orang yang bukan sahaja bodoh tetapi tertipu. Dari manakah jaminan yang kamu peroleh untuk sampai kepada waktu tersebut, sedangkan maut sentiasa menanti masa untuk menerkam kamu, ketika kamu tidak menyedarinya?
Rasulullah SAW bersabda: “Dua nikmat yang sering menjadi kerugian kebanyakan manusia ialah nikmat kesihatan dan waktu lapang.” Kebanyakan manusia tidak dapat menggunakan kesempatan ini melainkan sibuk dengan dunianya, terfitnah dengan nafsunya atau ditimpa sakit.
Kesimpulan daripada hadis ini, hanya segelintir manusia yang dikurniakan nikmat kesihatan dan kelapangan waktu. Sekiranya mereka dapat memakmurkannya dengan amalan ketaatan kepada Tuhan, maka mereka mensyukurinya dan mendapat keuntungan yang besar. Sekiranya mereka mensia-siakannya, mereka akan mendapat kerugian yang nyata dan kufur dengan kedua-dua nikmat ini. Bahkan, ia juga merupakan tanda kesedihan.
Syeikh Ibnu ‘Atoillah RA berkata:
“Perkara yang paling menyedihkan, setelah dikurangkan halangan kamu, kamu pula tidak mengadap-Nya.”
Semoga kita dapat mengambil iktibar. Orang yang hidup akan terasa sekiranya ditusuk dengan jarum. Tetapi orang yang mati tidak akan terasa sekalipun dipotong dengan pedang-pedang yang tajam. Renungilah!


--
Namun segala kisah berlaku harus kuterima
Hanya berserah pada yang Maha Esa
Tiada apa kuharap hanya dapat kutemukan
Keindahan yang abadi selamanya...

Meskipun Umur Panjang

"Adalah hal yang lucu, jika seseorang merayakan ulangtahun umurnya dengan penuh sukacita.Padahal sebenarnya yang terjadi umurnya semakin berkurangan.Bukankah yang patut mereka lakukan adalah koreksi atas hari-hari yang telah berlalu?

seorang peyair berkata:

"Seorang menganggap ringan berlalunya malam padahal malam-malam itu berlalu dan tidak akan pernah kembali lagi"

Kita pasti faham purata umur manusia adalah enam puluh hingga tujuh puluh tahun.

Ada sebuah riwayat yang mengatakan bahawa Nuh adalah nabi yang umurnya paling panjang.suatu saat dia pernah ditanya:"Apa pendapatmu tentang dunia?" Dia menjawap:"Dunia bagaikan rumah yang mempunyai dua pintu.Saya masuk dari satu pintu dan kemuadian keluar dari pintu yang lainnya."

Nabi Nuh yang berumur panjang sahaja menganggap hidupnya sesingkat itu, lalu bagaimana dengan orang yang KEBERKATAN umurnya dicabut? Bukankah dihari akhir nanti mereka hanya akan menghasilkan penyesalan dan kesedihan? Hidup akan segera mereka akhiri, dan di akhirat nanti mereka akan menemukan diri mereka termasuk orang2 yang rugi dan miskin.

Allah SWT berfirman:

"Dan (ingatlah) akan hari yang (diwaktu itu)Allah mengumpulkan mereka, (mereka merasa di hari itu) seakan-akan mereka tidak pernah berdiam(di dunia)hanya sesaat sahaja di siang hari, di waktu itu mereka saling berkenalan."
(surah yunus, 10:45)

Firman Allah SWT bermaksud:

"Dan pada hari terjadinya kiamat, bersumpah orang-orang yang berdosa;"mereka tidak berdiam(dalam kubur) melainkan sesaat(sahaja)."Seperti demikianlah mereka selalu dipalingkan (dari kebenaran). Dan berkata orang-orang yang di beri ilmu pengetahuan dan keimanan(kepada orang-orang yang kafir):"Sesungguhnya kamu telah berdiam (dalam kubur)menurut ketetapan Allah, sampai hari berbangkit; maka inilah hari berbangkit itu akan tetapi kamu selalu tidak menyakini(nya)
(surah Ar-rum, 30:56)

Pada ayat lain disebut:
Allah berfirman:

"Allah bertanya:"Berapa tahunkah lamanya kamu berada di bumi."Mereka menjawap:"Kami berada(dibumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung." Allah berfirman:"Kamu tidak berada( di bumi) melainkan sebentar sahaja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui."
(surah Al-Mukminun, 23:112-114 )

Kerana pada hakikatnya umur itu sangatlah pendek, maka kita seharusnya memanafaatkannya secara optima dengan melakukan amal perbuatan yang soleh yang di redhai ALLAH SWT. Sesiapa mengetahui pentingnya waktu, maka dia sudah mengetahui erti penting kehidupan. Kerana waktu adalah kehidupan itu sendiri. Berapa banyak waktu yang hanya digunakan untuk bersenda gurau sehingga mereka lupa tugas utama, dan akhirnya akan menyesal ketika kematian dan hari penghitungan amal perbuatan telah tiba."


--
♥.¸.•*♥*•.¸♥ Saliza Saiful ♥.¸.•*♥*•.¸♥

__._,_.___

Tips Terkena Kejutan Elektrik

Apa yang penting ialah jangan kita bertindak melulu bila berhadapan dengan keadaan seperti ini hingga kita sendiri lupa aspek keselamatan diri kita pula.

Elektrik bukan seperti api, ia tidak nampak dan tidak boleh dikesan, tidak boleh dihidu, tak boleh didengar dengan pancaindera anda.
Apabila berhadapan dengan orang yang terkena kejutan elektrik, lakukan langkah-langkah berikut untuk menyelamatkannya:

1) Jangan sentuh mangsa jika suiz belum ditutup, dikhuatiri orang yang menolong juga akan terkena kejutan elektrik tersebut.

2) Tutup suiz dan dapatkan seseorang yang tahu cara menutup suiz kuasa elektrik yang besar.

3) Jangan gunakan benda yang basah, lembab atau bercampur dengan logam bagi menarik mangsa tersebut.

4) Awasi diri dengan menggunakan kasut atau pelapik kaki yang kering dan balut tangan dengan sarung tangan getah yang kering.

5) Dapatkan pertolongan cemas dengan segera untuk menyelamatkan mangsa. Hubungi pasukan perubatan dan bomba dengan segera.


--
♥.¸.•*♥*•.¸♥ Saliza Saiful ♥.¸.•*♥*•.¸♥

Wednesday, December 30, 2009

Know the Right Ways to Drink Water

Know the Right Ways to Drink Water
By Dr. Willie T. Ong

Correct timing to drink water, will maximize its effectiveness on the Human body.

Two (02) glass of water - After waking up - Helps activate internal organs
One (01) glasses of water - 30 minutes before meal - Help digestion
One (01) glass of water - Before taking a bath - Helps lower blood pressure
One (01) glass of water - Before sleep - To avoid stroke or heart attack





Our bodies are made up of mostly water. Just look at the facts: The brain contains 74% water, blood contains 83% water, lean muscle has 75% and bone has 22% water. Experts agree that water is one of the most powerful forms of treatment. So how come most people don't drink enough water?


10 Health Benefits of Water:

1. Water prevents kidney stones. The most common cause of kidney stones is not drinking enough water. Since water dissolves the substances that form stones in the urine, drinking 12 glasses daily helps treat kidney stones.

2. Water treats urinary tract infection. The more water you drink, the more you will urinate. "Drinking lots of water will help flush out harmful bacteria from your bladder," says Medical City kidney specialist Dr. Roberto Tanchanco.

3. Water helps patients with diarrhea by preventing dehydration. As a first-aid for diarrhea, you can make your own oral rehydration solution at home. Mix a glass of water with 2 teaspoons sugar and ¼ teaspoon salt, and drink as much as you can tolerate. This is similar to the dextrose solution in the hospital.

4. Water helps reduce fever. For symptoms of flu, water can help lower your body temperature when you urinate the "heat" out of your body. If you're sick, drink more water for you to recover faster.

5. Water helps treat cough and colds, sore throat, and respiratory infections. Water helps loosen sticky phlegm. A respected lung specialist told me that some mucolytics out there are just as beneficial as drinking lots of water.

6. Water reduces heartburn. Taking 2-3 gulps of water every 20 minutes or so can help flush the stomach acid away. Bananas and water are effective alternatives to taking antacids. Try it.

7. Water prevents constipation and its complications. Too little water can harden the stools and lead to hemorrhoids and diverticulosis, a disease of the large bowel. Drink water and eat lots of vegetables to soften your stools.

8. Water keeps you alert and energetic. If you're dehydrated, your blood is literally thicker. This makes it harder for the blood to circulate. As a result, the brain can become less active and you can feel confused and fatigued. Some studies also show that water may help cure migraine headaches.

9. Water helps reduce weight. By drinking a glass or two of water before a meal, you will lessen the amount of food you can take in order to feel full. Water has zero calories and will not make you fat.

10. Water keeps your skin soft and radiant. Just as a dehydrated person will have deep-set eyes and wrinkled skin, so will a fully hydrated person exhibit a normal and beautiful skin tone.


The Proper Way To Drink Water:

1. Drink water when you wake up. Your body loses water while you sleep, so drink a glass before you go to sleep, and another glass when you wake up. You are naturally thirsty or dehydrated in the morning. Drinking water in the morning helps flush out the toxins that have accumulated all night.

2. Drink 8 to 12 glasses a day. According to the Mayo Clinic, a 120-pound individual needs 8 cups of water a day, while a 190-pound person would require 12 cups daily. Dr. Robert Tanchanco says that we should monitor our urine color and keep it on the light side. However, drink only a maximum of 16 glasses a day, and not more.

3. Drink little by little throughout the day. It is preferable to sip water throughout the day rather than to drink two glasses all at once. This will lessen the stress on the heart (especially if you have heart disease) and give your body more time to absorb it.

4. Don't wait until you're thirsty to drink water. By the time you feel thirsty, you're probably already 2 glasses below your normal water needs. Elderly people are also less sensitive to the body's need for water.

5. Drink water, not soft drinks, alcohol or coffee. Some experts believe that tea, sodas and coffee can be potentially dehydrating. Moreover, the high phosphorus and sugar content in cola drinks can lead to conditions like osteoporosis and diabetes. One study shows that adults who drank six cups of coffee daily experienced mild dehydration. Drinking alcohol is much worse because it actually dehydrates you by making you urinate a lot.

6. Train children to drink water. Set a good example to your kids and drink water together. Make sure that children drink enough water when they're active. Pack a large bottled water in their lunch box.

7. Drink more when it's hot. People living in hot climates like the Philippines need to drink more water. They are more prone to develop kidney stones compared to those living in cooler regions.

8. Drink more as you exercise. When you exercise, you need to drink more water to compensate for fluid loss. Go for an extra 500 ml of water for a 30-minute to 1-hour exercise. Eating a banana also helps keep your potassium up.

9. Drink more when you're sick. Even though you don't feel like it, you really need to drink more water to help your body recover from various infections. If you're dehydrated, you'll feel much worse.

10. Drink more if you're pregnant. Women who are expecting or breast-feeding need additional fluids to stay hydrated. The Institute of Medicine recommends that pregnant women drink 10 cups of fluids daily and women who breast-feed take in about 13 cups of fluids a day.

Ilmu :Bid'ah dalam Pemakaman dan Pengiringan Mayit

BEBERAPA PRAKTEK BID’AH DALAM PEMAKAMAN DAN PENGIRINGANNYA

Oleh
Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani
http://www.almanhaj.or.id/content/673/slash/0

[1]. Menyembelih kerbau sesampainya jenazah di kuburan sebelum
pemakamannya dan kemudian membagikannya kepada semua orang yang
mengiringinya. [Al-Ibdaa, hal. 114]
[2]. Meletakkan darah hewan yang disembelih saat keluarnya jenazah dari rumah di kuburan
[3]. Mengumandangkan dzikir di sekitar tempat pembaringan mayit sebelum pemakamannya.
[4]. Mengumandangkan adzan saat memasukkan mayit di kuburan. [Haasyiyatu Ibni Abidin I/837]
[5]. Menurunkan mayit ke dalam kuburan dari arah kepala.[Rujuk kembali masalah ke-103]
[6]. Menaruh sedikit tanah Al-Husain ke mayit saat menurunkannya ke
dalam kuburan, karena tanah tersebut akan memberi rasa aman dari segala
yang menakutkan. [1]
[7]. Meletakkan pasir di bawah mayit bukan karena suatu keperluan yang mendesak. [Al-Madkhal III/261]
[8]. Meletakkan bantal atau yang semisalnya di bawah kepala mayit di dalam kuburnya. [Al-Madkhal III/260]
[9].  Memercikkan air ke mayit di dalam kuburnya. [Al-Madkhal III/262 dan II/222]
[10]. Menaburkan tanah dengan punggung telapak tangan seraya mengucapkan : Inna Lillahi wa Innaa Ilaihi Raaji’un. [2]
[11]. Membaca ayat : “Minhaa khalaqnaakum” pada taburan pertama, lalu
ayat : “Wa fiihaa Nu’iidukum” pada taburan kedua, dan ayat : “Wa minhaa
Nukhrijukum taaratan ukhra” pada taburan ketiga. [Rujuk kembali masalah
ke-105]
[12]. Ucapan pada taburan pertama : “Bismillah”, pada taburan kedua :
“Al-Mulku lillahi”, pada taburan ketiga : “Al-Qudratu lillahi”, pada
taburan keempat : “Al-izzatu lillahi”, pada taburan kelima : “Al-Afwu
wa al-Ghufraanu lillahi, pada taburan keenam : “Ar-Rahmatu lillah”, dan
kemudian pada taburan ketujuh membaca firman Allah Ta’ala : “ Kullu man
‘alaihaa faan”, dan membaca pada firmanNya :”Minhaa khalanaakum”.
[13]. Membaca tujuh surat, yaitu : Al-Faatihah, Al-Falaq, An-Naas,
Al-Ikhlaas, (Idzaa jaa’a nashrullaahi) juga (ulyaa ayyuhal kaafiruun),
serta (Innaa anzalnaahu). Dan juga do’a berikut ini : Ya Allah,
sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dengan menyebut nama-Mu yang agung,
aku juga memohon kepada-Mu yang merupakan pilar penegak agama, dan aku
memohon kepada-Mu.. Juga memohon kepada-Mu… Serta memohon kepada-Mu…Dan
aku memohon kepada-Mu dengan menyebut nama-Mu, yang jika Engkau diminta
dengannya, niscaya Engkau pasti akan memberikan, dan jika dipanjatkan
do’a kepada-Mu dengan menyebutnya, pasti Engkau akan mengabulkannya,
wahai Rabb Jibril, Mika’il, Israfil, dan Uzra’il… sampai akhir :
Semuanya ini dibaca saat pemakaman jenazah. [3]
[14]. Membaca Al-Fatihah di kepala mayit dan juga pembukaan surat Al-Baqarah di bagian kedua kakinya. [4]
[15]. Membaca Al-Qur’an pada saat menaburkan tanah ke mayit. [Al-Madkhal III/262-263]
[16]. Mentalqin orang yang sudah meninggal dunia. [As-Sunnan, hal.67
Subulus Salaam karya Ash-Shan’ani. Dan lihat juga masalah ke 106]
[17]. Memasang dua buah batu di atas kuburan wanita.[Nailul Authaar IV/73 karya Asy-Syaukani]
[18]. Membaca sya’ir duka cita di kuburan setelah selesai pemakaman. [Al-Ibdaa, hal. 124-125]
[19]. Memindahkan mayit sebelum atau sesudah pemakaman ke tempat-tempat yang dinilai mulia. [5]
[20]. Berdiam di sisi mayit seusai pemakamannya, baik di rumah, atau di pekuburan, atau di dekatnya. [Al-Madkhal III/278]
[21]. Penolakan mereka untuk memasuki rumah jika kembali dari pemakaman
sehingga menyuci bagian-bagian yang bersentuhan dengan mayit.
{Al-Madkhal III/276
[22]. Meletakkan makanan dan minuman di atas kuburan supaya orang-orang mengambilnya.
[23]. Bersedekah di kuburan. [Al-Iqtidhaa Ash-Shiraath, hal. 183 dan Kasyfu Al-Qinaa II/134]
[24]. Menyiramkan air di atas kuburan di bagian kepalanya, dilanjutkan
dengan mengitari kuburan, setelah itu air yang masih tersisa di
siramkan kembali ke bagian tengah kuburan. [6]

[Disalin dari kitab Ahkamul Janaaiz wa Bida’uha, Edisi Indonesia Hukum
Dan Tata Cara Mengurus Jenazah Menurut Al-Qur’an dan Sunnah, Penulis
Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani, Penerjemah M.Abdul Ghoffar EM,
Penerbit Puskata Imam Asy-Syafi’i]
__________
Foote Note
[1]. Demikianlah yang diklaim di dalam kitabMiftaah Al-Karaamah I/497]
[2]. Ini adalah madzhab Imamiyah, sebagaimana yang disebutkan di dalam
kitab Miftah Al-Karaamah I/499. Seakan-akan mereka melakukan hal
seperti itu dalam rangka menyalahi apa yang dilakukan oleh Ahlus Sunnah
yang menaburkan tanah, sebagaimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
sallam pernah menaburkan tanah dengan kedua telapak tangan (bukan
punggungnya). Silakan rujuk kembali masalah ke-103
[3]. Hal tersebut dan juga yang sebelumnya dianjurkan dibaca, seperti
di dalam kitab Syarhu Asy-Syir’ah, hal. 568. Dan diantara yang
menunjukkan pembuatan hal tersebut adalah bahwa di dalamnya disebutkan
nama Uzra’il, dan hal itu tidak mempunyai dasar sama sekali di dalam
Sunnah, sebagaimana yang telah diperingatkan sebelumnya.
[4]. Hal tersebut diriwayatkan dalam hadits yang bersumber dari Ibnu
Umar secara marfu, tetapi dinilai dha’if oleh Al-Haitsami III/45. Dan
diriwayatkan puladarinya secara mauquf dengan status dhaif, sebagaimana
yang telah disebutkan sebelumnya pada masalah k-122
[5]. Ini merupakan madzhab Imamiyyah, sebagaimana yang disebutkan di dalam kitab Miftaahu Al-Karaamah I/507 dan 500
[6].

WAHABI, SALAFI DAN ANTI MAZHAB

Oleh: Yang Berbahagia Ustaz Mat Esa Bin Deraman

Seketika dalam perjalanan menuju ke kedai makan sekitar Gombak, ustaz mendengar radio IKIM yang ketika itu membicarakan tentang persoalan salafi dan wahabi dan golongan yang anti mazhab. Kupasannya sedikit emosi dan kosong daripada dalil dan bukti. Sepertinya hanya ingin melepaskan apa yang terbuku dihati. Khusyuk melayan radio beberapa kali ustaz terlepas susur untuk ke restoren Takwa. Di asrama ada tempat makan, tetapi sengaja mencari kelainan. Restoren takwa amat sesuai dengan namanya sentiasa mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Apatah lagi niat dihati nak habiskan pembacaan yang bersangkutan dengan ilmu “Maqasid”.


Dijemput orang yang kurang sesuai atau mungkin dia tidak bersedia untuk mengupas isu yang besar itu. Atau mungkin juga kerana terlalu beremosi hingga lupa menerang secara berilmu dan berdisiplin. Benar! Mencari orang yang berilmu pada zaman ini amatlah sukar. Apatah lagi orang berilmu yang mampu menyelesaikan masalah ummah dan menyatukan mereka. Bukannya orang yang bersahaja mengaku bersarjana tetapi hanya menimbulkan kekeruhan dalam masyarakat.

Teringat kata-kata guru kami al-Iraqi: “Orang faqih itu bercakap sesuatu yang menyelesaikan masalah ummah bukannya menimbulkan kekeliruan”. Guru kami Al-Ukkazi Al-Misri pernah berkata: “Walaupun kamu mengusai pelbagai aliran mazhab, maka jangan kamu timbulkan fitnah pada masyarakat kamu”.
 

Ilmu satu perkara yang amat indah. Hassan Al-Basri pernah berkata:”Kalau ilmu mempunyai gambaran pasti ianya lebih cantik daripada matahari, bulan dan bintang”. At-Thusi berkata:” keistimewaan ilmu diketahuioleh semua, kerana ianya hanya kepunyaan manusia. Sifat-sifat lain dikongsi antara manusia dan binatang. Ilmulah yang menjadi semua para malaikat sujud kepada Adam. Iannya satu-satu jalan untuk memperolehi kebahagian yang abadi”.


Berbalik kepada isu wahabi, salafi dan anti mazhab perlu ditangani dengan berilmiah dan menjaga adab. Serang menyerang antara satu sama lain hingga melupakan adab dan akhlak akan merugikan ummah ini. Ianya mungkin menjadi racun kepada orang awam Islam dan menjatuhkan maruah agama dihadapan bukan Islam. Sedangkan perkara utama dalamIslam adalah penyatuan bukannya perpecahan. Inilah objektif utama Islam. ianya dinamakan ilmu "Maqasid".Biarlah ianya diselesaikan dengan perumpamaan ini,"Umpama menarik rambut di dalam tepung. Rambut tidak putus, tepung tidak berselerakkan. Semoga ummah ini sentiasa bersatu.
 
Amin
 

Ittaqullah Bukan Rukun Khutbah Jumaat ???


Artikel ini ditulis sebagai jawapan saya terhadap kekeliruan yang ditimbulkan ketika saya menjadi khatib Jumaat di salah sebuah masjid di negeri Pulau Pinang. Kononnya rukun khutbah tidak sempurna tanpa mengucapkan lafaz ittaqullah dalam bahasa Arab.
………………………………………………………………………………
Memandangkan mereka yang mengkritik saya tidak langsung menggunakan hujjah daripada al-Qur’an mahupun As-Sunnah, sekadar bersandarkan kepada mazhab Asy-Syafi’e, maka penjelasan saya dalam artikel ini hanya menyentuh tentang pandangan sekitar mazhab Syafi’e sahaja tanpa mengambil kira kekuatan dalil. Mungkin pihak yang mengkritik saya tidak membaca nukilan ini, namun mudah-mudahan ia dapat membantu kita bersama dalam usaha untuk mencambahkan pengetahuan.


Saya akan menjawab tiga persoalan dalam artikel ringkas ini :

1)Adakah diwajibkan dalam mazhab Asy-Syafi’e untuk mengucapkan setiap rukun khutbah dalam bahasa Arab?
2)Adakah lafaz ittaqullah merupakan salah satu daripada rukun khutbah dalam mazhab asy-Syafi’e ataupun al-Wasiyyat bittaqwa (berpesan untuk bertaqwa kepada Allah)?
3)Adakah Al-Wasiyyatu bittaqwa ditentukan dengan lafaz ittaqullah sahaja ataupun lafaznya tidak ditentukan?


Persoalan utama yang perlu diberi perhatian dan menimbulkan kekeliruan adalah adakah kesemua rukun khutbah mesti diucapkan di dalam bahasa Arab ataupun boleh diucapkan dalam bahasa lain.
Persoalan ini dijawab oleh mufti al-Azhar Atiyyah Saqar ketika beliau diajukan persoalan berkenaan membaca khutbah dalam bahasa selain daripada bahasa Arab. Beliau menjawab :
Imam Abu Hanifah berpandangan bahawa diharuskan khutbah dengan selain bahasa Arab sekalipun orang yang berkhutbah menguasai bahasa Arab, dalam keadaan sama ada jemaah merupakan orang Arab ataupun selain Arab.
Imam Ahmad pula mensyaratkan khutbah dalam bahasa Arab seandainya khatib menguasai bahasa Arab, sekiranya khatib lemah dalam bahasa Arab, maka hendaklah ia berkhutbah dengan bahasa lain sama ada di hadapan jemaah Arab ataupun bukan Arab. Tetapi Ayat al-Qur’an yang merupakan salah satu daripada rukun dalam kedua-dua khutbah tidak diharuskan dalam selain bahasa Arab. Jika tidak mampu hendaklah khatib menggantikan ayat al-Qur’an dengan apa sahaja zikir yang diketahuinya dalam bahasa Arab. Sekiranya dia tidak mampu juga, hendaklah dia diam seketika pada kadar membaca satu ayat al-Qur’an.
Imam asy-Syafie’ pula mensyaratkan supaya kesemua rukun khutbah mesti diucapkan dalam bahasa Arab sekiranya khatib mampu mempelajarinya. Sekiranya tidak mampu, maka dia boleh berkhutbah dengan selain daripada bahasa Arab. Hukum ini adalah seandainya jemaah terdiri daripada orang Arab. Tetapi sekiranya mereka tidak terdiri daripada orang Arab, tidak disyaratkan langsung untuk mengucapkan rukun khutbah dalam bahasa Arab meskipun khatib mampu mempelajarinya kecuali ayat Al-Qur’an hendaklah diucapkan dalam bahasa Arab. Sekiranya khatib tidak mampu, hendaklah dia menggantikan ayat al-Qur’an dengan mengucapkan apa sahaja zikir ataupun doa’ dalam bahasa Arab. Sekiranya tidak mampu juga, maka hendaklah dia diam sebentar pada kadar membaca satu ayat al-Qur’an. Adapun ayat al-Qur’an yang diterjemah ke dalam bahasa lain tidak dianggap menyempurnakan rukun khutbah. Adapun selain daripada rukun khutbah, tidaklah disyaratkan mengucapkannya dalam bahasa Arab.

Post Metadata

Date
June 23rd, 2009

Author
salman ali

Category



Mazhab Maliki dan Anjing

Oleh: Ustaz Mat Esa Bin Deraman
 
Ustaz ditanya tentang satu artikel yang tersiar, seorang perempuan yang berpurdah bermain dengan anjing dan menjadikannya sebagai teman serta menternaknya untuk mendapatkan keuntungan. Beliau mendakwa beramal dengan mazhan Maliki semenjak kecil lagi. Benarkah Mazhab Maliki membenarkan seseorang bermanja dengan anjing serta mengasihinya dengan memeluk, memandikan serta pelbagai lagi bentuk kasih sayang.
 
Perkara yang pertama perlu diketahui ialah perbezaan antara fatwa dan amalan yang menggambarkan sifat warak dan takwa. Fatwa ialah menerangkan sesuatu hukum berdasarkan dalil-dalil yang dipercayai, samada ianya haram, wajib, sunat, makruh dan harus. Sekiranya fatwa menyatakan hukumnya harus maka ianya bukanlah menandakan perkara itu terbaik untuk dilakukan. Bahkan kadangkala menyalahi perkara harus itu lebih utama daripada melakukannya. Sebagai contoh, aurat lelaki ialah antara pusat hingga ke lutut.
 
Tetapi dari sudut amalan, kita tidak pernah melihat orang yang berjalan di bandar-bandar tanpa memakai baju ataupun pergi ke pejabat, mesyuarat dan majlis-majlis rasmi memakai seluar sahaja tanpa baju. Sedangkan hukumnya adalah harus. Namun meninggalkan hukum harus itu lebih baik daripada melakukannya, takut dikatakan gila, sewel atau kurang akal.
 
Demikian juga masalah anjing. Memang benar Imam Malik menyatakan anjing itu bersih tetapi haram melakukan jual beli. Bersih disisi Imam Malik bukan beerti dijadikan sebagai teman. Bahkan tiada ulamak dalam mazhab Maliki menyatakan sunat bertemankan anjing serta bermain-main dengannya. Imam Malik menganggap kebenaran penggunaan anjing hanyalah untuk menjaga binatang ternakan, memburu atau tujuan pertanian untuk menjaga kebun atau ladang. Sesiapa melihat perbahasan tentang anjing dalam mazhab Maliki pasti akan mengetahui batasan dan sempadan yang telah ditetapkan.
 
Satu kejahilan bila mengganggap hanya mazhab As-Syafie yang menyatakan anjing itu najis. Hakikat sebenar ialah, jumhur ulamak (kebanyakkan) menyatakan anjing itu najis sebagaimana yang disebut oleh As-Son'ani dalam kitab Subulus Salam jilid pertama. Perlu diketahui juga bahawa, dalam mazhab Malik sendiri ada yang menyatakan ianya najis.
 
Sebagai penutup bicara, perhatikan sabda Rasulullah yang bermaksud: "Nabi s.a.w melarang hasil daripada jual beli anjing, hasil daripada pelacur dan upah kepada tukang tilik. (Bukhori dan Muslim). Lihat bagaimana sama kejinya keuntungan yang diperolehi daripada jual beli anjing dengan keuntungan orang yang menjual maruah dirinya.
 
Ya Allah! Tambahkan ilmu kami.
 
 

50 things that changed our lives

50 things that changed our lives

Was it only a decade ago that a blackberry was a mere warm season fruit? That green was, well, a color, and reality TV was that one show sandwiched between music videos on MTV?
There were, of course, huge political and social upheavals that roiled the world in the past decade, but there also were the gradual lifestyle changes that people do not always notice when they are happening; kind of like watching a child grow older. Here is an alphabetical look at 50 things that changed our lives since the beginning of the millennium (Much of what is mentioned below is US-oreinted but Malaysians can definitely relate to most of the stuff):
AIRPORTS
Remember when you did not have to take off your shoes before getting on a plane? Remember when you could bring a bottled drink on board? Political terror changed all that.

ALTERNATIVE MEDICINE
From accupuncture to herbal supplements to alternative ways of treating cancer, alternative medicine became more mainstream than ever.
APPS
There is an app for that! The phrase comes from Apple iPhone advertising, but could apply to the entire decade’s gadget explosion, from laptops to GPS systems (want your car to give you directions to Mom’s house in Chinese, or by a Frenchwoman named Virginie? There was an app for that.)
AARP
AARP or American Association for Retired People cards ... for baby boomers! Some prominent Americans turned 50 this decade: the pop singers Madonna and Prince. Comic Ellen DeGeneres. The Smurfs. Michael Jackson, the King of Pop - who also died at 50. And some prominent “early boomers” turned 60: Rocker Bruce Springsteen and actress Meryl Streep, for example.
AGING
Nobody seemed to look their age anymore: Clothes for 50-year-old women started looking more like clothes for 18-year-olds, tweens looked more like teens, long hair was popular for all ages, and in many ways women’s fashion seemed to morph into one single age group.
BLOG
I blog, you blog, he blogs ... How did we spend our time before blogging? There are more than 100 million of these Web logs out there in cyberspace.

BLACKBERRIES
Considered essential by corporate CEOs and moms planning playdates. Introduced in 2002, the smartphone version is now used by more than 28 million people, according to its maker, Research In Motion Ltd.
BOOK CLUBS
Thanks in part to TV personality and business mogul Oprah Winfrey, the decade saw not only a profusion in book discussion clubs but a growing reliance on them by publishers.
CABLE
Cable 24-hour news made the evening network news seem quaint, cable dramas reaped Emmys ... and at decade’s end, even Oprah was making the move to cable.

CAMERAS
Remember those trips to get film developed? Nope? Even your grandmother has a digital camera, and she is probably e-mailing you photos right now or uploading them to a photo-sharing site.

CELEBRITY CULTURE
Celebrity magazines fed a growing obsession with celebrities and the everyday minutiae of their lives. By decade’s end, Americans still were obsessed, though Britney Spears and Angelina Jolie had ceded many covers to reality stars like Jon and Kate Gosselin. Celebrity websites like TMZ took hold mid-decade.
CELL PHONES
Cell phones are now used by more than 85 per cent of the US population and for some have replaced land lines. On the downside, they have made cheating on a spouse more difficult – just ask Tiger Woods.
CHEFS
Chefs are hot! The Food Network, whose viewership tripled this decade, reeled in viewers with high-voltage personalities like Rachael Ray and Bobby Flay, Emeril Lagasse and Giada De Laurentis. Meryl Streep starred in a cinematic pean to the late Julia Child.
CONNECTIVITY
As in, we are all expected to be connected, wirelessly, all the time. Boss e-mails you on a Sunday? Better answer, because unless you are off in Antarctica, you have no excuse.
COUGARS
A new TV series called “Cougar Town” focuses on a phenomenon that gained its name this decade: women dating younger men.
CROCS
Those ubiquitous plastic clogs debuted in 2002 and became the shoes you loved to hate. Kids love ‘em, but there are Web groups dedicated to their destruction. Not to be deterred: First lady Michelle Obama, who wore them on vacation in 2009.

DANCING
Dancing never went out of style, but this decade saw the huge popularity of dancing contests like “So You Think You Can Dance” and “Dancing With the Stars.”
DATING
Dating was transformed like everything else by Internet sites, rendering other ways of meeting people obsolete. And it was not just the territory of the relatively young: Seniors found love online, too.
DVRs
Suddenly, DVR-ing is a verb, and what it means is this: There’s no reason to know anymore what channel your programme is on, and what time.
EMBARRASSMENT ENTERTAINMENT
Embarrassment has always been part of comedy - you need only think of Don Rickles – but this is the decade of cringe-worthy Larry David in “Curb Your Enthusiasm,” Ricky Gervais, and of course Sacha Baron Cohen, who as Borat and Bruno shamed perhaps the entire country.
FACEBOOK
Can you believe this social networking site was once limited only to Harvard students? Now it is a time-sucking obsession for more than 300 million users globally and a whole new form of social etiquette: Whom to friend on Facebook?
FAT
This was the decade that fat became the enemy of the state. New York City banned trans fats, and Alabama – second in national obesity rankings – introduced a tax on overweight state workers.
FOODIE
It is not just that guy in the White House who liked arugula – this was the decade of the foodie, when we all developed gourmet palates. Even a burger became a gourmet item – as in Daniel Boulud’s truffle burger, stuffed with foie gras and short ribs.
GOING GREEN
From the kind of light bulbs we use to the kind of shopping bags we carry to the cars we drive, “going green” took hold this decade. Now, it is not strange to hear a schoolchild tell a parent to use a cloth grocery bag.

GOOGLE
This was the decade that Google became a part of our brain function. You know that guy who was in that movie - when was it? Just Google it.
GPS
We cannot get lost anymore – or at least it is pretty difficult, with the ubiquitous GPS systems. But you had better type in your location carefully: One couple made a 400-mile mistake this year by typing “Carpi” rather than “Capri.”
HELICOPTER PARENTING
Translation: helicopters hover, and so do many parents. After years of obsessive attention to safety and achievement of the youngest children, some said a backlash was under way.
INFORMATION OVERLOAD
An explosion in Internet use led to an overload of information about practically everything. It is at our fingertips, but is it accurate? Some call it part of a larger phenomenon, namely ...
INSTANT GRATIFICATION
Otherwise known as being able to get anything you want within an instant. Often referred to as a theme of the decade.
IPODS
An icon of the digital age, it is hard to believe this portable media player was launched in 2001. Six years later the 100 millionth iPod was sold.
LIFE COACHES
In the aughts, there was a coach for everything! So why not life itself? Some say life coaches are merely therapists without the license or regulations.
MUSICALS
They have been around forever, but this decade musicals came back to film, starting with “Moulin Rouge” and “Chicago.” But for kids, it was Disney’s extremely successful “High School Musical” franchise – three movies and counting – that brought back the musical magic.
NETFLIX
The DVD by mail service, established in 1997, announced its two-billionth DVD delivery this year. For many, those discs on top of the TV are just one more thing to procrastinate over.
ORGANIC
Americans rushed to fill their grocery carts with organic food, making it big business – now a US$21 billion industry, up from US$3.6 billion in 1997. At decade’s end, Michelle Obama planted the first White House organic vegetable garden.
PREGNANCY CHIC
If you’ve got it, flaunt it: That was the new ethos of the pregnancy experience, with chic clothes that emphasised the bulging belly, personal pregnancy photos, and endless coverage of celebrity pregnancies.
REALITY TV
As a nation, we became addicted to reality TV, from the feuding Gosselins of “Jon & Kate Plus 8” to “American Idol” to “Project Runway.” At decade’s end, the Heenes of Balloon Boy fame and the Salahis of gate crashing fame give reality TV some unwanted attention.
RECESSION CHIC
Fashion skewed to more severe styles, and much black, as so-called “recession chic” took hold in the latter part of the decade.
RETRO CHIC
Once you forget the smoking, the racism, the sexism and the homophobia, the early 1960s depicted by the AMC series “Mad Men” sure looked good. The swinging Madison Avenue ad men make neckties cool again.
SEXTING
Combine texting with a cell phone’s camera function and you get this parental nightmare. A survey from Pew Research Center’s Internet & American Life Project found that 15 per cent of teens ages 12 to 17 with a cell phone had received sexually suggestive images or videos.

STARBUCKS
It is a cliche that there is one on every block, but sometimes it seemed like it, and millions now consider it normal to spend $4 or so on a coffee drink in the morning, perhaps a venti half-caf half-decaf vanilla latte with an extra shot.

TATTOOS
It started innocently enough – maybe a butterfly on the shoulder or a tribal symbol on the bicep. A few characters from the Chinese alphabet later, it seemed any hipster who really meant it had a full sleeve of tattoos. The trend extended to middle-aged moms and even ‘tween idol Miley Cyrus.
TEXTING
R u still rding this sty? Hope u r. This is the decade we start communicating in the shorthand of text messages. Get used to it: E-mail is so ‘00s.
TV SCREENS
Television screens became bigger and flatter, making some ordinary living rooms and dens the equivalent of big-studio screening rooms. At the same time, though, people were watching movies and videos on the tiniest screens imaginable, their iPods or other mobile devices.
‘TWEEN CULTURE
‘Tweens, especially girls, became an economic force to be reckoned with, buying everything from clothes to electronic devices to music to concert tickets.

TWITTER
The new social network introduced tweets, retweets, follows and trending topics, as long as the message fit into 140 characters.
UGGS
Not since the Croc (see above) has functional footwear created such a frenzy. The fur-lined snowboots were everywhere, no matter the climate. Los Angelenos insisted on wearing them with shorts.
WII
In a sea of ever-more-sophisticated video games, this simple console became the decade’s breakout hit by appealing to the nongaming masses. Wiis became a centre of family gaming, home fitness and even senior socialising.
WIKIPEDIA
A boon to lazy students everywhere, the open-source encyclopedia used the masses to police its entries and keep them (mostly) (sometimes) accurate.
YOGA
Madonna, Gwyneth and other bendy celebrities brought the eastern practice mainstream. By the end of the decade, even Grandma could do downward-facing dogs on her Wii Fit.

YOUTUBE
Let’s end this list and go kill some time by watching ... YouTube videos! The video-sharing site was born in 2005. Political candidates in 2008 even had their on YouTube channels. The most popular video yet: “Charlie Bit My Finger,” in which baby Charlie bites the finger of his brother Harry. –AP

--