Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Wednesday, December 23, 2009

Kisah Nabi Isa - Sempena Hari Keputeraan Nabi Isa

Kisah Nabi Isa



Saya tidak bermaksud untuk menyambut perayaan Krismas ataupun nama lainnya hari Natal. Tetapi saya ingin mengajak anda merenung kembali kisah keputeraan Nabi Isa a.s. dan juga suatu peristiwa yang berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. —
Jangan kita lupa bahawa di awal ke Rasulan Baginda Nabi Muhammad saw, ketika mula-mula menerima wahyu yang pertama, isteri kesayangan Baginda Khadijah r.a, telah membawa Rasulullah bertemu dengan seorang alim, ahli kitab, iaitu bapa saudaranya Waraqah ibnu Naufal (yang buta penglihatannya).
Waraqah adalah seorang Kristian, yang faham Kitab Injil, dan apabila dikhabarkan oleh Khadijah akan pengalaman yang dilalui Rasulullah di Gua Hira itu Waraqah telah meyakinkan mereka berdua bahawa malaikat yang ditemui Baginda itu sesungguhnya adalah Jibril a.s dan bahawa kehadirannya memang petanda kerasulan Muhammad saw.
Demikianlah besarnya peranan pengikut Nabi Isa a.s dalam mengiktiraf kerasulan Muhammad saw.
Kita tidak pasti adakah Nabi Isa a.s dilahirkan pada tanggal 25 Disember (barangkali tarikhnya tidak penting), yang pastinya Allah swt telah berfirman dalam Surah Maryam ayat ke 33 maksudnya:
Dan segala keselamatan serta kesejahteraan dilimpahkan kepadaku (Nabi Isa a.s) pada hari aku diperanakkan dan pada hari aku mati, serta pada hari aku dibangkitkan hidup semula.

So peace is on me the day I (Jesus a.s) was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)

Dan jangan juga kita lupa, diawal kerasulan Muhammad saw, umat Islam yang terdiri dari golongan mustadaffin dan miskin ketika itu di Mekah, telah ditindas, ditekan, disiksa dan malah dibunuh oleh musyrikin Makkah yang diketuai Abu Jahal dan Abu Lahab. Penyiksaan yang terlalu dahsyat itu berterusan sehinggalah Rasulullah saw memerintahkan sebahagian dari mereka yang terlalu dhaif itu berhijrah ke Habsyah ataupun Abyssinia.
Menurut sirahnya Rasulullah saw memerintahkan agar 83 orang diketuai oleh anak saudara Baginda, Jaafar bin Abu Talib agar berhijrah ke Habsyah kerana kata Rasulullah di sana terdapat seorang Raja Kristian yang adil yang akan dapat memberikan perlindungan kepada mereka dengan izin Allah swt.
Maka bergeraklah mereka itu ke Habsyah mematuhi perintah Allah dan Rasul Nya saw.
Raja Habsyah yang beragama Kristian itu bernama Najashi ataupun Negus. Rupanya pemergian Jaafar dan para sahabat itu telah dituruti oleh perwakilan musyrikin Makkah diketuai Amru bin al As untuk memujuk Najashi yang mempunyai hubungan baik dengan pembesar Makkah agar dikembalikan 83 orang itu yang dituduh adalah pemberontak yang telah melarikan diri.
Rigkas ceritanya Jaafar dan para sahabat bersamanya telah diperintahkan mengadap Raja Najashi dan dihadapan wakil musyrikin Makkah itu berlakulah dialog antara Islam dan Kristian yang sangat bermakna dalam sejarah Islam.
Najashi: What do you say about Jesus, the son of Mary? Apakah yang kamu katakan berkenaan Isa anak Maryam?

Jaafar: Regarding him we only say what has been revealed to our Prophet. Berkenaan beliau kami hanya nyatakan apa yang telah diajarkan kepada kami oleh Rasul kami.

Najashi: And what is that? Dan apakah itu?

Dan Jaafar telah membacakan ayat-ayat di dalam Surah Maryam (16 hingga 21)

Relate in the Book (the story of) Mary, when she withdrew from her family to a place in the east. She placed a screen (to screen herself) from them, then We sent to her Our angel (Gabriel) and he appeared before her as a man in all respects. She said, I seek from from you to (Allah) Most Gracious, (come not near) if you do fear Allah. He said, No Iam only a Messenger from your Lord (to announce) to you the gift of a pure son. She said: How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste? He said: So (it will be) Your Lord says: That is easy for Me, and (We wish) to appoint him as a Sign for men and a Mercy from Us. It is a matter (so) decreed.

Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur. Kemudian Maryam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Malaikat (Jibril) dari kami lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya. Maryam berkata: Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah) Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa. Ia berkata: Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci. Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat? Ia menjawab: Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya.

Setelah mendengar ayat-ayat Allah yang dibacakan oleh Jaafar itu Najashi telah menitiskan airmata lalu berkata:
By God, Jesus the son of Mary was exactly as your Prophet has described him. Demi Allah Isa anak Maryam adalah tepat sebagaimana yang diajarkan kepadamu oleh Rasul mu itu.

Sambil menggariskan satu garisan lurus di lantai dengan tongkatnya Najashi berkata:
The difference between you (Muslims) and us (Christians) are no thicker than this line. Perbezaan diantara kamu dan kami tidak lebih dari ketebalan garis ini.

Lalu Najashi bertitah (yang ditujukan kepada Jaafar dan para sahabat yang bersamanya):
You may stay in Abyssinia as long as you wish. Whoever obstructs you will pay for it and whoever opposes you will be punished. Kamu boleh tinggal di Habsyah selama mahu mu. Sesiapa yang menghalang atau menentang mu akan dihukum.

Dan kepada Amru dan rombongannya Najashi bertitah:
Not for a mountain of gold will I hand them over to you. Hatta walau dengan segunung emas sekalipun tidaka akan ku serah mereka kepada mu.

Demikianlah keadilan yang diberikan oleh seorang Raja Kristian di zaman Rasulullah saw. Menurut satu riwayat Najashi ini kemudiannya telah menerima hidayah dan apabila diberitakan kepada Rasulullah saw darihal kematiannya kemudian, Rasulullah saw telah mengerjakan solat jenzah ghaib untuknya.
Bagi umat Islam Nabi Isa a.s adalah seorang rasul, pesuruh Allah. Kita menerima dan beriman kepada firman Nya dalam surah Maryam (30 hingga 32) yang bermaksud:
Ia menjawab: Sesungguhnya aku ini hamba Allah; Ia telah memberikan kepadaku Kitab (Injil), dan Ia telah menjadikan daku seorang Nabi. Dan Ia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada, dan diperintahkan daku mengerjakan sembahyang dan memberi zakat selagi aku hidup. Serta (diperintahkan daku) taat dan berbuat baik kepada ibuku, dan Ia tidak menjadikan daku seorang yang sombong takbur atau derhaka.

He (Jesus) said: I am indeed a servant of Allah. He (Allah) has given merevelation and made me a Prophet. And He has made me blessed wheresoever I be, and has enjoined on me prayer and charity as long as I live. (He) has made me kind to my mother, and not overbearing or miserable.
--

No comments:

Post a Comment