Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Tuesday, January 12, 2010

Gula baik, gula jahat

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
SEBELUM terkena kawal pemakanan, jangan ikut nafsu. Beringat sebelum terkena. Kurangkan makan nasi, minuman berkarbonat dan makanan yang bergula." Begitulah bunyi khidmat pesanan ringkas (SMS) dari seorang pesakit kencing manis yang ditemu bual Mingguan Malaysia Rabu lalu.
Ketika membacanya, mungkin kita sudah biasa mendengar nasihat sedemikian. Namun, cerita sebaliknya banyak memberi pengajaran. Awal tahun ini, isu gula semakin menjadi tumpuan sejak kebelakangan ini. Di sebalik kisah kenaikan dan kekurangan gula, kita lupa tentang implikasinya jika berlebihan.
Pertemuan dengan pesakit kencing manis, Nila Kesuma mat, 49 di Kapar, Selangor ingin membawa pembaca menghayati kisahnya dan mengambil iktibar. Keadaan hidupnya menjadi lebih parah apabila kaki kiri Nila dipotong akibat menghidap kencing manis dua tahun lalu. Sebelum itu, dia tidak menyangka hanya kerana gula dia boleh hidup menderita seperti ini. Pergerakannya terbatas.
Bayangkan hidupnya yang ceria telah berubah. Nila hanya mengetahui dirinya menghidap kencing manis selepas melahirkan anak keduanya. Namun Nila tidak bersungguh-sungguh mengambil insulin bagi memastikan kencing manisnya stabil. Sikap acuh tak acuh terhadap penyakit ini menyebabkan Nila kehilangan kaki kirinya.
Nasihatnya kepada generasi muda, kurangkan gula kerana tanpa disedari ia boleh menjadi pembunuh.
Mujur sahaja Nila antara insan yang bernasib baik. Selepas kisahnya tersiar dalam akhbar Utusan Malaysia tahun lalu, dia kini mampu hidup selesa hasil bantuan pelbagai pihak. Hidup sebagai ibu tunggal yang terpaksa menyara dua orang lagi anaknya dalam keadaan yang serba kekurangan mendapat perhatian orang ramai. Akhirnya, walaupun kurang upaya, dia kini mampu tersenyum ceria. Jika dahulu dia sukar berjalan dan berdiri walaupun berkaki palsu, sekarang dia boleh melakukannya. Kisah kencing manis memberi hikmah kepadanya kerana dia kini lebih berhati-hati tentang pemakanan seperti mengurangkan pengambilan gula.
Gula dan diabetes
Menurut Pakar Perubatan dan Gastroenterologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari, diabetes sebenarnya berpunca daripada masalah pemprosesan atau metabolisma gula kurung efektif dalam badan. Walau bagaimanapun, gula atau glukosa bukanlah masalah utama penyebab diabetes.
"Diabetes adalah disebabkan pengambilan kalori yang berlebihan ditambah pula dengan kurang aktiviti senaman seharian.
Jika seseorang mengambil atau memakan lebihan kalori dari yang sepatutnya, maka lebihan kalori ini akan bertukar menjadi lemak yang berkumpul di bahagian hadapan abdomen (sekelilingnya) yang kita namakan Central Obesity.
Lemak lebihan inilah akhirnya menyebabkan insulin iaitu hormon utama memproses gula di dalam darah menjadi kurang efektif, lalu terjadi keadaan di mana paras gula menjadi terlalu tinggi," katanya.
Dr. Abdul Malik memberitahu, pada masa inilah seseorang dilabel sebagai pesakit diabetes.
Berkongsi makna gula, beliau menjelaskan, gula adalah salah satu komponen asasi makanan selain protein dan lemak. Gula perlu untuk memberi tenaga kepada manusia bagi menyempurnakan pelbagai aktiviti harian. "Gula adalah substrate yang paling penting bagi otak berfungsi dengan normal. Tanpa gula, otak boleh mengalami kerosakan yang teruk dan mungkin tidak dapat berfungsi seperti biasa. Jika gula berlebihan terjadi seperti yang berlaku kepada pesakit diabetes kita akan menjadi lebih letih, sentiasa haus dan terpaksa minum air dalam kuantiti yang banyak," jelasnya.
Justeru itu, berat badan mungkin susut dan kita perlu membuang air kecil kerap sekali, termasuk di waktu malam (tidur). Gula yang berlebihan menjadikan sistem imun kita lemah dan ini menyebabkan kita senang mengalami jangkitan kuman dan luka akan mengambil masa yang terlalu lama untuk sembuh.
Selain itu, gula yang berlebihan dalam jangka masa lama akan menyebabkan salur darah halus di mata mengalami pendarahan dan menyebabkan kita menjadi buta. Salur darah di jantung juga boleh tersumbat dan ini menyebabkan serangan sakit jantung. "Hal yang sama terjadi di buah pinggang, menyebabkan "protein" bocor melalui kencing dan kerosakan buah pinggang berlaku menyebabkan kita perlu menjalani dialisis untuk keadaan ini. Deria saraf di kaki dan tangan juga boleh menjadi lemah menyebabkan kita tidak merasai luka di kaki dan oleh itu tidak mendapatkan rawatan. Luka tersebut boleh dimasuki kuman dan lama kelamaan menjadi besar dan teruk sehingga kita terpaksa memotong bahagian kaki tersebut untuk menyelamatkan nyawa pesakit," ujarnya.
Dr. Abdul Malik menasihatkan orang ramai, jika seseorang mengalami sebarang tanda-tanda gula berlebihan seperti di atas, bersegeralah dapatkan nasihat dan rawatan doktor.
"Kena ingat, masalah diabetes adalah masalah lebihan kalori dan gula bukanlah masalah utama diabetes. Jika penyakit diabetes ini dapat dikawal dengan rapi awal-awal lagi, mungkin kerosakan jantung, mata dan buah pinggang dapat dielakkan," katanya.
Pemakanan gula
Dari sudut pemakanan, gula dalam bentuk hablur berwarna putih yang biasa kita kenal sebagai gula atau gula pasir mengandungi zat kosong yang bermaksud kandungannya semata-mata sukrosa.
Ia dikatakan tanpa zat kerana tidak mengandungi nutrien penting seperti vitamin B, enzim-enzim dan hanya mengandungi garam galian pada kadar yang sangat rendah.
Hampir semua orang beranggapan bahawa mereka memerlukan gula terutama dalam minuman sekurang-kurangnya dua atau tiga kali sehari. Mereka percaya bahawa gula menyumbang tenaga.
Sekilas pandang sememangnya ia menyumbang tenaga tetapi apabila dicerna, gula melepaskan glukosa dengan pantas. Kemudian paras glukosa akan jatuh dengan pantas juga dan berada di bawah paras normal.
Makanan berkarbohidrat terutama yang ceruh atau masih ada selaput seperti beras perang atau bijirin berkarbohidrat terproses yang apabila dimasak dan dimakan dengan lemak atau protein menjadikan pelepasan glukosa dalam darah pada kadar perlahan.
Paras glukosa darah akan jatuh secara perlahan-lahan dan tidak akan melepasi di bawah paras normal.
Perubahan mood, tidak boleh fokus untuk melakukan kerja, mengantuk, letih adalah berpunca dari kadar glukosa darah rendah dari paras normal, iaitu suatu keadaan dikenali sebagai hipoglisemia. Seseorang akan terus merasakan dirinya memerlukan gula untuk mengembalikan fisiologi mereka kepada keadaan normal. Kitaran ini akan berlarutan beberapa kali dalam sehari.
Cara yang paling baik ialah berlatih mengurangkan pengambilan gula secara bertahap.
Pertama, seseorang perlu tahu mengenai kegiatan gula pada kadar-kadar berbeza dan kaedah pengambilan terhadap fisiologi. Kedua, mereka perlu tahu hasil kesan pengurangan pengambilan gula.
Ketiga, mereka perlu ada tekad dan yakin boleh melakukannya iaitu mengurangkan pengambilan gula. Akhir sekali, mereka mesti bersungguh- sungguh untuk terus-menerus melakukannya.
Sekiranya seseorang berjaya mengurangkan pengambilan gula kepada separuh daripada jumlah biasa, akhirnya mereka akan merasa kadar yang diambil itu tetap manis.
Sekiranya anda mengalami hipoglisemia ketika mengurangkan pengambilan gula, kajian menunjukkan pengambilan minyak hati ikan kod secara berterusan dapat membantu menstabilkan glukosa dalam darah. Minyak kelapa dara juga boleh membantu iaitu dengan memperlahankan pelepasan glukosa darah.
Gula, seperti mana perangsang metabolik lain termasuk kopi, rokok dan alkohol sekiranya diambil berterusan adalah punca kepada penyakit-penyakit degeneratif dengan menyebabkan tubuh sentiasa dalam keadaan stres (tegang).
Ia mengakibatkan hormon kortisol yang dikaitkan dengan penyesuaian fisiologi terhadap stres jangka panjang berada pada paras lebih tinggi daripada normal. Hormon ini dikaitkan dengan pelbagai ketidakseimbangan berbagai jenis hormon, neurotransmitter, dan enzim.
Mengambil alternatif lain seperti madu, gula kabung, gula marah, sirap maple, sirap berfruktos seperti sirap ros bukan suatu yang baik juga. Kesemuanya akan meningkatkan pelepasan glukosa darah yang pantas kecuali diambil pada kadar rendah dan diambil bersama lemak atau protein.
Sirap fruktos seperti sirap ros dan sirap-sirap lain mengandungi pewarna tiruan yang boleh memudaratkan sel dan DNA.
Menurut kajian, gula tiruan juga akan menjadikan tubuh menerimanya seolah-olah seseorang makan gula biasa selain keselamatannya terhadap tubuh diragui.
Walaupun fruktos buah-buahan adalah baik berbanding dengan makanan dan minuman terproses kerana buah-buahan mengandungi serat dan nutrien-nutrien lain. Sekiranya memakan buah yang manis seperti tembikai, pastikan tidak dimakan secara berlebihan. Biasakan minum jus buah-buahan tanpa gula.
Kesimpulannya, kadar pengambilan gula boleh dikurangkan jika ada kekuatan diri dan mental serta usaha.

No comments:

Post a Comment