Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Tuesday, October 11, 2011

Cara Buat Screenshot

Apa itu screenshot.?
Ok, bentuknya macam ini. Kira ringkasan bergambar bagi sesebuah video.


Sebenarnya terdapat banyak software yang boleh digunakan untuk membuat screenshot. dan bagi aku senang sahaja kerana aku menggunakan software yang selalu guna untuk tengok video, dan masa yang sama boleh buat screenshot. Jadi tidak la perlu install software untuk buat screenshot sahaja. membazir hardisk.:)

Adakah komputer anda mempunyai media player classic atau storm codec.? Kalau ada baguslah kerana kerja akan lebih mudah.:).
Kalau tiada anda boleh dapatkan dalam post aku sebelum ini, K-lite Mega Codec Pack 5.05 (sebab itu aku buat post software baru buat post ini.:)

Pertama, buka apa sahaja video file yang anda ingin buat screenshot menggunakan media player classic atau storm codec.
Selepas itu, pada bahagian atas, pilih file> savethumbnails

Satu paparan akan keluar, dan anda boleh tentukan hendak save sebagai apa, berapa rows, berapa columns, dan berapa width (biasa aku ambil antara 450 hingga 480)

Dan bila anda save, jadilah gambar seperti di bawah ini.:)


Amacam, senang bukan.?

No comments:

Post a Comment