Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ust ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

ustaz shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Thursday, October 27, 2011

10 TIPS DI DAPUR DARI MAT GEBU..






1- NAK CEPAT LEMBUT KAN MENTEGA MACAM MANA?...
  • Ok ni cara mat gebu... Keluarkan mentega dari peti sejuk, masukkan dalam plastik bersih dan PASTI kan plastik tu tak bocor. Kemudian rendam plastik berisi mentega tadi dalam mangkuk berisi air, kasi tenggelam dan bahagian atas plasti letak tepi mangkuk, ini mengelakkan air masuk. Nanti mentega cepat lembut, boleh guna untuk buat kek...
2 - TEPUNG BERLAPOK, GULA BERSEMUT, YEAST ROSAK...ADA TIPS?...
  • Cara mat gebu lagi, simpan benda tu dalam peti sejuk...nak tahan lama lagi simpan dalam freezer, terutama yeast. Bila anda ada projek nak buat kek, roti atau sebagainya, keluarkan bahan2 tadi sejam awal. Insya Allah semuanya masih ok...sama juga dengan yeast, masih sihat walafiat (resipi aku yg menjadi tembam2 tu, tepung dia, yeast dia, semua tersimpan dalam freezer okeh!!)..
3 - OVALLATE TU APA, TUJUAN DIA APA...
  • Ovallate ialah sejenis penstabil kek. Meluas digunakan dalam pembikinan kek, terutama kek span. Penstabil ini berasid dan ia menaikkan adunan telur yang dipukul dengan lebih cepat serta menstabilkan adunan telur supaya tidak kehilangan udara. Ini amat penting untuk proses pembikinan kek span.
4 - TIN KEK HITAM DAN TIN KEK ALUMINIUM, KENAPA PERLU SUHU BERBEZA?..
  • Ok secara amnya, warna hitam kadar penyerapan haba lebih tinggi berbanding warna lain. Sama juga dengan tin kek warna hitam, suhunya memang kita kena turun kan sekurang2nya 15C dari suhu yang disyorkan dalam resipi atau ikut kebiasaan oven anda, contohnya, kalau suhu 180C, suhu yang disyorkan, jika anda guna tin hitam, jadikan 165C...
5 - PISANG APA PALING SESUAI UNTUK BUAT KEK...
  • Pada mat, pisang paling sesuai untuk buat kek, sudah pasti lah pisang rastali, selain harum, produk kek kita kelihatan bintik2 hitam yang selalu ada pada kek pisang (tapikan mat guna pisang embun pun ok juga...pisang montel pun ok..).
6 - RESIPI TULIS - "MASUK TELUR SATU PERSATU"..JARAK MASA DIA BERAPA?...
  • Apa yang mat baca dan praktikkan, jika resipi kek tulis "masukkan telur satu persatu", jarak waktu antara satu biji telur sebelum masuk sebiji lagi ialah 1 minit..... ^___^
7 - KAN DAH TUMPAH AIR...APA NI ANAK DARA BUAT KEJE TAK SENONOH!!!...
  • Kann dahh kena marah dengan mak...Ni pakcik mat nak tegur, kalau buat air panas, samada air teh ke, kopi ke, tuang 1/2 dulu air hangat dalam teko, kacau hingga gula hancur, baru tuang baki air hingga kuantiti yang anda perlukan. Kalau isi penuh2, nanti kacau, mesti tumpah2 kan...sila angguk kalau setuju.....pandaiinyaaa!!!..
8 - DOUBLE ACTING BAKING POWDER TU APA?...
  • DABC atau serbuk penaik dwi tindakan merupaka campuran serbuk penaik. Ia bertindak dalam dua keadaan, pertama bila terkena cecair dan kedua bila terkena haba, digunakan dalam pembikinan kek, scone, roti segera dan biskut.
9 - MACAM MANA NAK BUAT BAWANG GORENG YANG RANGUP DAN SEDAP..
  • Ok, ini cara mat lah yea. Gunakan bawang merah kecil, kupas, cuci dan tosk kering. Kemudian hiris halus, guna pisau tajam. Gaul bawang tadi dengan sedikit garam halus dan gula halus hingga rata. Panaskan minyak (gunakan minyak baru) dan goreng hingga kuning keemasan, matikan api, angkat, toskan dan ratakan atas beberapa lapisan paper kitchen towel. Bila sejuk simpan dalam bekas kedap udara...
10 - YIS BASAH NAK GUNA BANYAK MANA? YIS KERING NAK GUNA BANYAK MANA?..
  • Dulu mat pernah guna. Dari apa yang mat baca, selalunya yis basah ni perlu guna 2 kali ganda dari yis kering. Kalau 30 gram yis basah, guna 15 gram yis kering (atau instant yeast), ratio dia 2:1 dan yis basah memang kita kena aktifkan dulu, bagi dia berbuih2. Instant yeast tak perlu, boleh terus masuk dalam bancuhan tepung. Apa2 pun ia bergantung pada resipi yang diberi....

No comments:

Post a Comment