Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Wednesday, July 3, 2013

Abdul Samad Gul

46 tahun pemergian Abdul Samad Gul

Rossem,02 Jul 2013
MALAM itu, dalam tahun 1967, 2 Julai, lampu-lampu di jalan  Datuk Pati dan jalan berhampiran  seperti letih bercahaya, seorang lelaki berjalan gagah menuju kereta yang di pakir di sela-sela deretan bangunan yang kumuh.

Tiba-tiba, saat mahu membuka pintu kereta, satu pukulan keras  tepat mengenai kepalanya. Lelaki yang masih muda itu rebah – tewas (di rumah sakit).  Algonjo kabur.

Hari ini (2 Julai), genap 46 tahun tragedi hitam itu berlaku, namun ia seperti semalam terjadi, ingatan sentiasa segar, terutama ketika berjalan melewati lokasi Medan Ilmu yang menepatkan Pejabat Perhubungan PAS Negeri Kelantan, kerana di situlah, Ahli Parlimen Pasir Mas Hilir (PAS) Abdul  Samad Gul Ahmad Mianji (gambar) tewas akibat tusukan kapak kecil di kepalanya.

Malam itu, Almarhum menghadiri majlis sambutan Maulidur Rasul saw anjuran PAS di Banguan PAS. Setelah majlis usai, ia berjalan  ke kereta, dalam cahaya lampu yang samar-samar itu, algonjo menunggu untuk menamatkan riwayatnya.

Selain Yang Dipertua  PAS Kawasan Pasir Mas Hilir dan Ahli Parlimen kawasan itu, Almarhum  juga sebagai Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat merangkap Ahli Jawatankuasa Agung PAS Pusat.

Almarhum terkenal sebagai pemidato terbaik, sehingga kelantangan dan keberaniannya digeruni seteru politik PAS ketika itu. Kematiannya secara tragis adalah gambaran  betapa   kalutnya pemikiran politik awan (1960an).

Almarhum dikebumikan sianghari 3 Julai 1976 di kawasan tanah perkuburan tidak jauh dari rumah kediamannya di Jalan Bayam, Kota Bharu. Beribu-ribu  pendukung  PAS ikut serta menghantar jenazah ke tempat persemadiannya.

No comments:

Post a Comment