Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ustaz Dato' Badlishah

Ustaz Auni Mohamad

Ustaz Shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

Ustaz - Dr. Rozaimi Ramle

Ustaz Ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Tuesday, February 9, 2010

Tips komputer: Fail hilang boleh diselamatkan (Windows XP)

Fail hilang boleh diselamatkan (Windows XP)
Anda mungkin pernah kehilangan beberapa fail, foto atau dokumen penting kerana terpadam secara sengaja atau tidak disengajakan. Fail tersebut mungkin berada dalam cakera keras, disket, pemacu USB flash, atau kad memori kamera digital. Jika fail yang hilang itu sukar atau tidak boleh digantikan, jangan lekas panik kerana masih ada peluang untuk diselamatkan. Sebabnya, fail yang dipadam hanya dikeluarkan dari sistem fail sedangkan data sebenarnya tidak lenyap dan boleh dipulihkan. Caranya menerusi aplikasi yang sesuai.
Jika anda terpadam fail penting, tetapi dengan serta merta anda menggunakan perisian pemulihan data yang berkesan (samada percuma atau komersial) di pasaran, maka anda masih berpeluang untuk menemui atau memperolehi semula fail tersebut. Jika lebih lama anda membiarkan fail itu hilang dan terus menggunakan PC yang sama, maka lebih besarlah potensi ruang input untuk fail yang hilang itu digunakan semula oleh beberapa fail baru yang lain. Maknanya kuranglah peluang untuk mendapatkan semula fail yang hilang itu.

Menggunakan utiliti pemulihan data
Katakan anda sedang menggunakan PC di rumah, fail-fail penting terpadam secara tidak sengaja. Sekiranya perisian pemulihan data tidak dipasang, sebaik-baiknya jangan gunakan PC anda sehingga fail yang hilang tadi ditemui semula dengan cara lain. Contohnya, pasang pemacu keras PC anda pada PC lain dan jadikan ia sebagai pemacu D:, dan pasang perisian pemulihan pada pemacu C: (dalam PC lain tadi). Jika program pemulihan itu dipasang pada pemacu yang sama, ia boleh menindan data yang hendak diperolehi semula.
Berikut ini adalah beberapa contoh perisian yang boleh digunakan untuk mengembalikan data yang hilang.

o ICE ECC v 2.1 - penyemak dan alat baik pulih fail ini boleh melindungi fail penting daripada rosak. Fungsi utamanya bukan untuk simpanan (backup), tetapi sokongan simpanan. la boleh diletak pada CD atau DVD sebelum data disimpan, dan boleh memulihkan data yang rosak disebabkan usia media atau calar. Anda boleh melindungi fail atau seluruh folder menerusi fail .ECC yang dihasilkan program ini. Untuk menyemak data yang diubahsuai atau rosak, pilih fail .ECC berkenaan dan masukkan ke dalam program ini. Kemudian, ia akan menganalisa fail dan boleh memulihkan mana-mana data yang rosak.

o Fundelete v 2.02 - pengganti standard Recycle Bin bagi Windows NT/2000/XP ini boleh memulihkan fail yang dipadam melalui program lain atau baris perintah. Berbeza dengan standard Recyle Bin yang hanya melibatkan fail yang dipadam melalui Windows Explorer, kerana perisian ini melibatkan semua fail. Anda boleh menetapkan senarai fail yang tidak mahu disimpan ke dalam Recycle Bin perisian ini (seperti cache pelayar web, cookies, fail temp, dan sebagainya) selain membuang semua atau fail yang terpilih dari Recycle Bin. Fundelete tidak dapat memulihkan fail yang dipadam sebelum ia dipasang.

o PC Inspector File Recovery v 4.0 - program pemulih data ini menyokong sistem fail FAT 12/16/32 dan NTFS. la memulihkan fail dengan rekod masa dan data asalnya. la juga boleh mengembalikan fail kepada pemacu rangkaian dan boleh memulihkan mana-mana fail, meskipun apabila input 'header' fail tiada lagi. Pada sistem FAT, program ini mencari partition secara automatik, meskipun jika sektor boot atau FAT telah dipadam atau dirosakkan. Selain memiliki pemuka yang senang digunakan, perisian ini boleh mengimbas pemacu dan meletakkan fail yang dipulihkan ke dalam folder khas secara automatik.

o PC Inspector Smart Recovery v 4.5 -program pemulihan data ini sesuai digunakan untuk Flash Card, Smart Media, SONY Memory Stick, IBM Micro Drive, Multimedia Card, Secure Digital Card (SD),atau sebarang peranti data yang lain bagi kegunaan kamera digital, la membolehkan anda memulihkan fail-fail gambar, video, atau bunyi dari media tersebut yang telah dipadam atau diformat secara tidak disengajakan. la juga menawarkan mod yang membolehkan anda memeriksa ralat pada media tersebut.

o Zero Assumption Digital Image Recovery v 1.2- mudah digunakan untuk memulihkan fail imej yang dipadam secara tidak sengaja pada storan boleh tanggal seperti Compact Flash, SmartMedia, Memory Sticks, dan sebagainya. Melalui pemukanya yang mudah digunakan, pilih storan yang berisi imej yang perlu dipulihkan dan tentukan folder untuk menyimpan imej tersebut. Perisian ini menyokong format TIFF, Exif, JPEG dan GIF, selain mampu memulihkan imej yang dipadam atau diformat oleh kamera.

o Disk Investigator v 1.31 - boleh menemui semua data yang tersorok dalam pemacu keras PC. la boleh menayang kandungan sebenar pemacu dengan melangkaui sistem operasi dan terus membaca sektor kasar (raw) pemacu. Anda boleh melihat dan mencari direktori, fail, 'cluster', dan sektor kasar sistem selain menyemak keberkesanan program pembersih fail dan cakera. Mod direktori membolehkan anda meluncuri sistem fail dalam struktur fail, manakala mod 'raw' menayang paparan sektor demi sektor.

o Restoration v 2.5.14 - mudah digunakan dan cepat mengembalikan fail yang dikeluarkan dari Recycle Bin atau dipadam terus dari dalam Windows, dan memulihkan foto dari kad Flash yang telah diformat. Selain mampu mengimbas semua fail yang berpotensi dipulihkan, ia boleh membataskan hasil imbasan dengan menaipkan terma carian atau sambungannya. la juga menyediakan pilihan untuk melenyapkan fail yang ditemuinya agar lebih sukar dipulihkan. Program ini kecil, berasingan, tidak perlu dipasang, dan boleh beroperasi dalam disket. la menyokong format FAT, NTFS dan kad memori kamera digital.

o NTFS Reader for DOS v 1.0 - membolehkan anda mengkases fail-fail dalam pemacu NTFS menerusi persekitaran MS DOS. la menyokong penggunaan nama fail yang panjang, fail yang dimampatkan dan fail yang pecah-pecah. Melalui program ini, anda bukan sahaja boleh melihat fail dalam pemacu NTFS tetapi juga boleh menyalin fail-fail dari volume NTFS ke volume FAT atau pemacu rangkaian. Teknik penggunaannya: salin fail .exe perisian ini pada disket boleh boot dan bootkan PC menerusi disket ini.

Sumber: Majalah PC

No comments:

Post a Comment