Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ust ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

ustaz shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Tuesday, February 2, 2010

Perbezaan Minda Bawah Sedar dan Super Sedar

Jenis-jenis Minda

Minda ini sebenarnya boleh diistilahkan sebagai kesedaran. Jika seseorang manusia itu tidak sedar maka mindanya tidak bekerja dengan sempurna. Contoh seseorang yang koma, mindanya masih ada tetapi tidak bekerja. Kerana itu dalam Islam kesempuranaan akal dan fikiran itu menjadi keutamaan dalam ibadah. Tahap Minda atau kesedaran boleh dikupas kepada tiga kategori iaitu:

1. Sedar (conscious)


2. Bawah sedar (sub conscious)


3. Super sedar (super conscious)


Kesedaran super sedar merupakan kesedaran tahap tertinggi manuasia. Pada saat kita mengalami kesedaran ini kita akan memperolehi penglihatan dan inspirasi yang begitu mendalam serta penglihatan yang menembusi kewaspadaan diri ibarat sebutir bintang yang bersinar di siang hari.




Salah seorang peserta kursus meditasi yang saya anjurkan bertanya mengapa dia selalu gagal dalam menggunakan minda bawah sedar. Pada pendapat saya jika seseorang itu gagal menggunakan kekuatan minda bawah sedar adalah kerana mindanya tidak kuat. Jika minda masih bercelaru dengan berbagai masalah yang membebankan bagaimana beliau mampu untuk menggali kekuatan minda bawah sedarnya.


Bagi saya minda bawah sedar ibarat alat-alat elektrik seperti tv yang canggih, namun jika tiada bekalan elektrik ianya hanya menjadi hiasan. Sumber untuk melihat kecanggihan tv tersebut ialah kuasa elektrik dan kuasa elektrik ini adalah minda super sedar. Jika minda kita tenang belum tentu jiwa kita tenang tetapi jika jiwa kita tenang sudah pasti minda kita tenang. Jika anda mengatakan minda anda pada tahap positif adakah kita masih merasa was-was dalam melakukan sesuatu, jika jawapannya ya maka sebenarnya jiwa anda masih bercelaru serta mempunyai emosi negatif.


Perjalanan minda bawah sedar ialah membawa minda keluar manakala minda super sedar berjalan menuju ke dalam diri membetulkan jiwa yang bercelaru. Minda super sedar sebenarnya membawa kepada muhasabah diri yang mencorakkan hidup anda hasil ketenangan jiwa. Apabila jiwa anda tenang, emosi anda pasti positif barulah minda anda tenang dan turut menjadi positif. Emosi yang positif memberi anda banyak tenaga serta semangat untuk melakukan apa jua pekerjaan yang anda laksanakan.


Setelah mencapai satu tahap super sedar seseorang itu akan mengalami keheningan diri yang memberikannya suatu pengalaman yang membawa kepada kekuatan jiwa serta motivasi diri. Meditasi yang sebenar akan membawa seseorang itu kepada empangan kreativiti serta tenaga jiwa tanpa batas yang akan menjadi asas kepada keharmonian fikiran serta menjadi kunci kepada banyak penyelesaian masalah. Ini kerana minda akan mempunyai cukup tenaga dan berada pada tahap kesedaran tertinggi manusia yang membuatakan seseorang itu mempunyai kewaspadaan yang tinggi, kreativiti yang berkualiti.


Sementara itu tubuh fizikal akan mendapat rehat yang cukup kerana segala tekanan serta beban emosi yang ditanggung telah keluar melalui minda super sedar. Dengan jiwa yang tenang maka terpancarlah emosi positif yang mampu mengubah corak kehidupan seseorang itu. Apakah yang terjadi jika emosi seseorang itu berada dalam keadaan negatif ? Mengikut kajian oleh eqcoach antaranya ialah:

75% kerjaya hilang arah tuju kerana permasalahan emosi

70% dari kes kehilangan pelanggan adalah berkaitan dengan emosi.

50% dari masa dalam perniagaan terbuang kerana tiada kepercayaan

50% perkahwinan menemui gagal kerana emosi.

75-90% daripada lawatan ke klinik atau hospital adalah kerana penyakit atau masalah yang berpunca dengan stress.

**petikan dari Soul Power Self Mastery

No comments:

Post a Comment