Islamic Clock

Ustaz Muhammad Kazim Elias - Hidupnya Allah Dengan Ilmu (part 2)

Ust ahmad Rozaini . Ummat Nabi yang terbaik( 1-12)

ustaz shamsuri kisah akhir zaman

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Masjid Saidina Umar AlKhattab Cenderawasih Kuantan - 22 Mac 2012

SAJAK ADI PUTRA

Currency Conversion

Wednesday, June 19, 2013

Dulu aku pernah terlihat sebuah kartun yang menggambarkan kenapa negara kita lambat maju berbanding negara maju yang lain seperti Jepun dan US. Memandangkan aku carik kat Internet tak jumpa kartun tu, so aku minta tolong rakan seperjuangan blogger iaitu Nazha Anua untuk lukiskan balik kartun tu.



Kita biasa dengar ungkapan kemajuan dan teknologi di negara kita lambat 10 tahun berbanding Jepun. Kenapa kita lambat maju dan teknologi kita ketinggalan? Pernah suatu ketika dulu tahap kemajuan negara seperti Korea Selatan lebih bawah daripada kita, tapi cuba tengok mereka sekarang? Semuanya sebab ia ada kaitan dengan budaya kerja kita.

Di negara2 maju, orang yang mengarah dan mengurus lebih sikit berbanding mereka yang menerima arahan dan melaksakan tugas. Bila seseorang tu naik pangkat dan gaji bertambah, kerja mereka bukan semakin berkurang sebaliknya semakin bertambah. Khidmat mereka dalam bidang kemahiran dan teknikal lebih diperlukan seiring dengan pengalaman dan kepakaran yang mereka ada. Namun, para pekerja ini amat dihargai oleh para majikan kerana merekalah nadi kepada kejayaan sesuatu syarikat/kerajaan.

Pekerja adalah bos

Tapi di Malaysia pula, kalau kita lihat hari ini, orang yang mengarah dan mengurus tu lebih ramai daripada orang yang menerima arahan. Dan bila seseorang itu naik pangkat, mulalah rasa malas sebab dah ada anak buah so dah rasa boleh lepas tanggungjawab kat anak buah, lepas tu dah tak nak buat kerja2 teknikal, cuma nak buat kerja2 mengurus (management) je. Dah tu kalau ko mengurus, ko punya bos pun mengurus, bos kepada bos ko pun mengurus, bos kepada bos kepada bos ko pun mengurus, habis tu siapa yang nak buat kerja? Dah la yang pekerja2 ni kena buat banyak kerja, kalau ada apa2 masalah mereka orang pertama kena lanyak. Aku perhati budaya ni banyak berlaku sektor awam atau gomen, di syarikat swasta pun wujud  juga terutama GLC.


Bukan setakat tu, dalam mana2 pengurusan pun selalunya macam tu, kepala yang mengetuai dan membuat keputusan tu terlalu ramai. Dalam kerajaan sekalipun, dengan bilangan rakyat seramai 28 juta orang, bilangan menteri kabinet kita terlalu ramai dan tidak seiring dengan jumlah rakyat kalau nak dibanding dengan negara lain yang kepadatan penduduknya berkali2 ganda lebih ramai tapi bilangan pemimpin yang memimpin negara lebih sedikit bak kata penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff yang menurutnya, kabinet Jepun dan AS cuma ada 16 dan 18 menteri sahaja; United Kingdom 23, Bolivia 27 dan Belgium 21 menteri kabinet. India pula dengan 1.1 bilion penduduk hanya mempunyai 32 menteri kabinet.

Malah pada temasya Sukan SEA di Indonesia pada tahun 2011 yang lalu, timbul isu di mana bilangan pegawai sukan, pemerhati dan VIP yang dihantar hampir sama ramai dengan jumlah atlet yang dihantar.

Perlu ke orang yang mengurus dan mengarah tu ramai sangat berbanding yang nak buat kerja? Masalahnya dah la yang kat atas tu ramai, lepas tu yang kat bawah pun tak nak buat kerja, last2 yang sanggup di arah hanyalah orang Bangla, Indon, Nepal, Myanmar dan Vietman. Selagi budaya ni tak diubah, sampai bila2 lah kita akan ketinggalan berbanding negara2 maju. Tapi kalau anda cuma nak bandingkan negara kita dengan negara2 dunia ketiga lain seperti Zimbabwe, Nigeria, Cambodia, Laos, Papua New Guinea, Filipina dan lain2, ya, memang anda boleh rasa sangat puas hati dan tak payah nak ubah apa2.

Bila kerja yang sama tapi kepala yang buat keputusan ramai sangat, macam ni la jadinya.

No comments:

Post a Comment