Pandangan mengenai sama ada Hakim Mahkamah Syariah di Malaysia amnya dan khas di Wilayah Persekutuan boleh mengesahkan pernikahan yang dijalankan mengikut Mazhab Syiah?
a) Sekiranya seorang perempuan/lelaki bukan Islam berwarganegara Malaysia telah memeluk agama Islam di Iran berkahwin secara nikah daim ( kekal) dengan seorang Lelaki/Perempuan Islam Iran yang bermazhab Syiah dan perkahwinan tersebut sah mengikut mazhab Syiah, perempuan/lelaki tersebut kemudiannya ingin membuat pengesahan dan pendaftaran perkahwinannya di Malaysia, samaada Hakim Mahkamah Syariah di Malaysia amnya dan khasnya di wilayah Persekutuan boleh mengesahkan pernikahan tersebut ?
b) Sama ada maksud hukum syara` di dalam defenisi Seksyen 3 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah –wilayah Persekutuan) 1984 dihadkan kepada mazhabSyafii,Hanafi, Hambali dan Maliki atau dikhaskan kepada Mazhab Syafii sahaja?
c) Sekiranya pernikahan tersebut sah di sisi mazhab Syiah tetapi belum didaftarkan di Iran dan pasangan ini telah dikurniakan anak, apakah status anak tersebut di sisi hukum Syara` dan di sisi undang-undang di Malaysia ?
a) Sekiranya seorang perempuan/lelaki bukan Islam berwarganegara Malaysia telah memeluk agama Islam di Iran berkahwin secara nikah daim ( kekal) dengan seorang Lelaki/Perempuan Islam Iran yang bermazhab Syiah dan perkahwinan tersebut sah mengikut mazhab Syiah, perempuan/lelaki tersebut kemudiannya ingin membuat pengesahan dan pendaftaran perkahwinannya di Malaysia, samaada Hakim Mahkamah Syariah di Malaysia amnya dan khasnya di wilayah Persekutuan boleh mengesahkan pernikahan tersebut ?
b) Sama ada maksud hukum syara` di dalam defenisi Seksyen 3 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah –wilayah Persekutuan) 1984 dihadkan kepada mazhabSyafii,Hanafi, Hambali dan Maliki atau dikhaskan kepada Mazhab Syafii sahaja?
c) Sekiranya pernikahan tersebut sah di sisi mazhab Syiah tetapi belum didaftarkan di Iran dan pasangan ini telah dikurniakan anak, apakah status anak tersebut di sisi hukum Syara` dan di sisi undang-undang di Malaysia ?
d) Sekiranya perkahwinan tersebut sah di sisi undang-undang Iran , walaupun ia dijalankan mengikut mazhab Syiah, sama ada pendaftar Nikah Cerai dan Ruju` boleh terus mengesahkan dan mendaftarkan perkahwinan tersebut seterusnya mengeluarkan Sijili Nikah pasangan tersebut ?
e) Sekiranya setelah meneliti fakta kes dan rukun –rukun nikah menurut mazhab Syiah dam mazhab Syafii dipenuhi serta menurut “ Natural Justice” dan kaedah fiqh , Mahkamah Syariah memberikan penghakiman bahawa pernikahan tersebut adalah sah , apakah Hakim Syarie tersebut mengatasi Kod Etika seorang Hakim Syarie di Malaysia?
f) Sekiranya pernikahan tersebut didapati tidak sah, apakah jalan keluar terbaik yang boleh diambil oleh perempuan warganegara Malaysia tersebut yang pasangannya adalah warganegara Iran dan bermazhab Syiah ?
Jawapan:
a) Sekiranya seorang perempuan /lelaki bukan Islam berwarganegara Malaysia telah memeluk agama Islam di Iran berkahwin secara daim (kekal) dengan seorang lelaki/perempuan Iran yang bermazhab Syiah dan pernikahan itu menepati syarat-syarat sah pernikahan mazhab berkenaan maka pernikahan itu adalah sah.
b) Sama ada maksud hukum syara` di dalam definasi dihadkan kepada mazhab Syafie, Hanafi,Hambali dam Maliki atau akta berkenaan dikhaskan kepada Mazhab Syafie sahaja hanyalah merupakan amalan di Malaysia.
c) Pernikahan tersebut perlu didaftarkan di Iran untuk dibuktikan bahawa pernikahan itu benar-benar berlaku dan menepati syarat-syarat sah nikah.
d) Pada pendapat saya, sekiranya pernikahan itu sah di sisi undang-undang Iran, Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk boleh mengesahkan dan mendaftarkan nikah tersebut.
e) Sekiranya setelah meneliti fakta kes dan rukun-rukun nikah menurut Mazhab Syiah dan Mazhab Syafie dipenuhi serta menurut natural justice dan kaedah fiqh Mahkamah Syariah memberikan penghakiman bahawa pernikahan tersebut adalah sah,Hakim Syarie tidak mengatasi kod Etika kerana beliau hanya sekadar mengesahkan pernikahan itu sahaja.
f) Jika seseorang lelaki atau perempuan yang bermazhab sunni berkahwin dengan orang yang bermazhab Syiah,sekiranya pernikahan itu tidak menepati syarat-syarat nikah sunni maka pernikahan itu batil.
e) Sekiranya setelah meneliti fakta kes dan rukun –rukun nikah menurut mazhab Syiah dam mazhab Syafii dipenuhi serta menurut “ Natural Justice” dan kaedah fiqh , Mahkamah Syariah memberikan penghakiman bahawa pernikahan tersebut adalah sah , apakah Hakim Syarie tersebut mengatasi Kod Etika seorang Hakim Syarie di Malaysia?
f) Sekiranya pernikahan tersebut didapati tidak sah, apakah jalan keluar terbaik yang boleh diambil oleh perempuan warganegara Malaysia tersebut yang pasangannya adalah warganegara Iran dan bermazhab Syiah ?
Jawapan:
a) Sekiranya seorang perempuan /lelaki bukan Islam berwarganegara Malaysia telah memeluk agama Islam di Iran berkahwin secara daim (kekal) dengan seorang lelaki/perempuan Iran yang bermazhab Syiah dan pernikahan itu menepati syarat-syarat sah pernikahan mazhab berkenaan maka pernikahan itu adalah sah.
b) Sama ada maksud hukum syara` di dalam definasi dihadkan kepada mazhab Syafie, Hanafi,Hambali dam Maliki atau akta berkenaan dikhaskan kepada Mazhab Syafie sahaja hanyalah merupakan amalan di Malaysia.
c) Pernikahan tersebut perlu didaftarkan di Iran untuk dibuktikan bahawa pernikahan itu benar-benar berlaku dan menepati syarat-syarat sah nikah.
d) Pada pendapat saya, sekiranya pernikahan itu sah di sisi undang-undang Iran, Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk boleh mengesahkan dan mendaftarkan nikah tersebut.
e) Sekiranya setelah meneliti fakta kes dan rukun-rukun nikah menurut Mazhab Syiah dan Mazhab Syafie dipenuhi serta menurut natural justice dan kaedah fiqh Mahkamah Syariah memberikan penghakiman bahawa pernikahan tersebut adalah sah,Hakim Syarie tidak mengatasi kod Etika kerana beliau hanya sekadar mengesahkan pernikahan itu sahaja.
f) Jika seseorang lelaki atau perempuan yang bermazhab sunni berkahwin dengan orang yang bermazhab Syiah,sekiranya pernikahan itu tidak menepati syarat-syarat nikah sunni maka pernikahan itu batil.
No comments:
Post a Comment