Rahsia Lambang Singa Di kotak Rokok!
blogspot.com
Sama ada anda merokok atau tidak, tentu anda biasa melihat
simbol-simbol yang sangat popular pada kotak rokok iaitu lambang singa.
Walaupun jenama rokok itu tak sama dan dikeluarkan oleh syarikat yang
berbeza, ia tetap mengandungi lambang singa.
Singa adalah spesis binatang ciptaan Allah dan ia memiliki
ciri-ciri kehebatan dan keagungan tersendiri dalam dunia haiwan sehingga
layak digelar raja segala binatang.
Tetapi kenapa ia begitu penting dalam industri tembakau
sehingga gambar haiwan ini ada pada hampir semua kotak rokok. Apa
istimewa sangat singa-singa ini?
Mengikut tradisi agama Kristian, singa Judah mewakili Jesus.
Jesus berasal dari bangsa Yahudi dan dia disebut sebagai Singa Judah
dalam kitab Injil. Oleh sebab itu, banyak pertubuhan agama Kristian
termasuk kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan menggunakan simbol
singa pada cop mohor mereka.
Dalam tradisi Yahudi pula, nama Hebrew dan gelaran biasanya
digabungkan menjadi berpasangan. Sebab itu kita biasa lihat simbol
sepasang singa pada kotak rokok hari ini, bukan seekor.
Dalam bidang ekonomi dan politik dunia hari ini, Singa Judah
mempunyai pengaruh yang besar dan kuat. Syarikat-syarikat besar dan
juga jabatan-jabatan kerajaan menggunakan simbol sepasang Singa Judah
sebagai tanda perniagaan dan simbol rasmi (Coat of Arms) mereka. Simbol
kerajaan Malaysia juga menggunakan simbol sepasang haiwan tetapi singa
itu ditukar menjadi sepasang harimau.
Judah adalah nama suatu kaum dalam bahasa Hebrew disebut
Yehuda. Tidak perlu saya nyatakan ia disebut sebagai apa dalam istilah
Bahasa Kebangsaan.
Masih tak pasti?
Yehuda = Yahudi
Lion of Judah = Singa Yahudi
Bagi perokok tegar, anda sentiasa membawa simbol Yahudi ini
di dalam poketsepanjang masa. Ke mana saja anda pergi, Singa Judah ini
sentiasa mengikuti anda walaupun anda sedang mengerjakan solat.
Wang anda juga telah banyak dilaburkan untuk memberi
keuntungan kepada industri rokok milik bangsa Yahudi. Jika orang miskin
mempunyai hak-hak tertentu pada sebahagian harta orang kaya, syarikat
rokok telah berjaya mendapatkan sebahagian hak mereka ke atas pendapatan
anda tidak kira anda kaya atau miskin./zhaf-akumenulis
Merokok Dari Pandangan Islam
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal
Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah
membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah
telah memutuskan bahawamerokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
Keterangan/Hujah:
1. Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa
Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut
adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada
kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok
mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap
sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis
bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada
perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko
bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok
dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan.
Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya
ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata
yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit
jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau
negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah
dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang
ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok
menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya
disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak,
pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut.
Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok.
Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis
penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami
kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan
kehilangan produktiviti.
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa
dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil
(sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut)
yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram.
(Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku
tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan
(apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri
sendiri”.
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram
kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan
harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas
berikut:
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”.(Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503
(masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang
dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah
swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk
sekalipun.
ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.
iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
Antaranya seperti berikut:
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam
tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya
terdapat kemudharatan.
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby
mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan
kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul
Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak
mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram
jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan
hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir
telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci
al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah
diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini
bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan
seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan
sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di
atas jelas telah memperincikan isu ini.
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyahmenyatakan:
“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”
“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta./ http://www.e-fatwa. gov.my
No comments:
Post a Comment